Deze grafiek toont hoe Facebook de concurrentie helemaal wegblaast

Facebook is een geldmachine met een enorme voorsprong op andere sociale media. Dat blijkt uit een analyse door Snap, het bedrijf achter Snapchat.

ARPU. Die vierletterige afkorting houdt elke techbons in de ban. Het staat voor ‘average revenue per user’, of gemiddelde omzet per gebruiker. De maatstaf geeft aan hoeveel een sociaal netwerk gemiddeld verdient aan zijn gebruikers, voornamelijk via advertentie-inkomsten. Snap vergeleek zijn eigen cijfers met die van Facebook en Twitter op hun thuismarkt Noord-Amerika.

bron: Snap

Dat Facebook de meeste gebruikers telt, is geen geheim. Het aantal dagelijkse gebruikers (DAU of ‘daily active users’) in Noord-Amerika komt uit op ongeveer 196 miljoen mensen. Dat is ruim dubbel zoveel als Snapchat (90 miljoen) en meer dan vijf keer het aantal dagelijkse Twitteraars (36 miljoen).

Maar dat is slechts de helft van het verhaal. Facebook telt niet alleen meer gebruikers, het haalt ook fors meer inkomsten per gebruiker binnen. Facebook verdient 196 dollar per jaar per dagelijkse gebruiker, tegenover slechts 58 dollar voor Twitter en 17 dollar voor Snapchat.

Snapchat scoort beduidend beter dan Twitter op het vlak van aantal gebruikers, maar zwakker op het vlak van gegenereerde omzet per persoon. Facebook overvleugelt zijn beide concurrenten met superscores op beide fronten. Wat het verschil nog indrukwekkender maakt: de Facebookcijfers slaan alleen op Facebook en Messenger en houden dus nog geen rekening met zuster-apps Instagram en WhatsApp.

Augmented reality

CEO Evan Spiegel en de andere Snapdirecteurs, die gisteren hun – volgens analisten tegenvallende – kwartaalcijfers toelichtten, zien in de vergelijking het bewijst dat Snapchat nog een enorm commercieel potentieel heeft, erop wijzend dat Snapchat met 9 jaar ook de jongste van de drie media is.

Spiegel & co willen de ARPU-kloof met zijn concurrenten de komende jaren kleiner maken. Ze rekenen daarbij onder meer op nieuwe tools voor adverteerders om gerichter hun doelpubliek te bereiken en op nieuwe toepassingen rond video en ‘augmented reality’ (AR), waarbij je digitale leukigheidjes kan toevoegen aan de beelden.

Lees ook:

Meer