Aandelen van voedselbezorger Deliveroo klommen maandag meer dan 10 procent nadat het bedrijf aankondigde dat grotere Duitse rivaal Delivery Hero een belang van 5,09 procent in het bedrijf heeft genomen. Dat schrijft zakensite CNBC.
De aandelen van het bedrijf klommen van 3,36 pond (4,66 dollar) per aandeel naar 3,60 pond per aandeel in de vroege handel op de Londense beurs maandag. Daarmee werd een recordpiek bereikt sinds het beursdebuut in maart. Ondertussen bleven de aandelen van Delivery Hero relatief vlak op de beurs van Frankfurt.
Deliveroo’s marktwaarde is ongeveer 8 miljard pond, dus de investering van Delivery Hero lijkt ruwweg 400 miljoen pond te zijn. In een notitie aan beleggers zei Deliveroo dat het een kennisgeving ontving “van belangrijke deelnemingen in de aandelen (…) door Delivery Hero na sluiting van de markt op 6 augustus 2021.”
Boost van Amazon
- Deliveroo, in 2013 opgericht door Will Shu en Greg Orlowski, kreeg in 2019 een boost van Amazon toen de e-commercegigant een financieringsronde van 575 miljoen dollar in het bedrijf leidde.
- Het bedrijf maakte in 2020 een verlies van 223,7 miljoen pond op een omzet van 4,1 miljard pond, wat aanzienlijk minder is dan de 317 miljoen pond die het verloor op 2,5 miljard pond aan inkomsten in 2019.
- Deliveroo ging in maart naar de Londense beurs en hoewel de handel een hobbelige start kende, heeft de aandelenkoers van het bedrijf zich sindsdien enigszins hersteld.
Strijd om marktaandeel
Het in Londen gevestigde Deliveroo en het in Berlijn gevestigde Delivery Hero zijn twee van de grootste voedselbezorgingsbedrijven in Europa en strijden al bijna tien jaar om marktaandeel in landen over het hele continent en daarbuiten.
- Delivery Hero, dat aanzienlijk groter is dan Deliveroo met een marktkapitalisatie van ongeveer 30 miljard euro (35 miljard dollar), heeft ook minderheidsbelangen in voedselbezorgingsbedrijven zoals Glovo, Just Eat Takeaway, Rappi en Zomato.
- Het concurreert met Deliveroo in het Midden-Oosten via zijn Talabat-bedrijf, en in Hong Kong en Singapore via zijn Foodpanda-divisie.
- Deliveroo en Delivery Hero concurreren echter niet in het Verenigd Koninkrijk, de belangrijkste markt voor Deliveroo. Dat komt omdat Delivery Hero in 2016 zijn activiteiten in het Verenigd Koninkrijk, Hungryhouse, verkocht aan Just Eat voor ongeveer 200 miljoen pond.
Net als UberEats en DoorDash doen Deliveroo en Delivery Hero een beroep op een legioen zelfstandige koeriers. Deze worden verwacht in ongeveer 30 minuten eten te bezorgen vanuit restaurantkeukens bij mensen thuis of op kantoor, in steden over de hele wereld. Het bedrijfsmodel van deze online ondernemingen is gebaseerd op het aanrekenen van een procentuele vergoeding (tussen 25 en 35 procent) voor elk order dat via hun platform wordt gefaciliteerd.
(tb)