De gemeente Ukkel neemt een radicale beslissing om de overlast door elektrische deelsteps tegen te gaan: ze gewoon volledig verbieden.
Volgens Le Soir zijn alle operatoren van deelsteps gevraagd om hun activiteiten op het grondgebied van Ukkel te staken. De gemeente, een van de rijkere in het Brussels Gewest, onderzoekt op welke juridische basis een verbod opgelegd kan worden.
De deelsteps leiden al langer tot uiteenlopende meningen in de hoofdstad.
Volgens de voorstanders zijn ze een ideale manier om het autoverkeer in de hoofdstad terug te dringen. “”Steps zijn de meest geliefde voertuigen bij de 18- tot 25-jarigen. Ze zijn een manier voor jongeren om het bezit van een persoonlijk voertuig te vermijden en zich te wenden tot multimodaliteit”, zegt Poppy.
Die nieuwkomer op de Brusselse markt kondigde vorige week aan 1.500 deelsteps te lanceren. Die gaan concurreren met de duizenden reeds aanwezige deelsteps van bestaande spelers Dott, Bolt, Lime, Bird, Pony, Voi en Tier.
Struikelsteps
Maar de steps krijgen ook kritiek, omdat ze overal in de stad rondslingeren of slordig geparkeerd staan en daardoor voetgangers hinderen. Het fenomeen, dat ook in andere grote steden de kop opstak, kreeg de naam “struikelsteps”.
Sommige, veelal jonge, gebruikers lappen ook de verkeersregels aan hun laars. Sinds 1 juli gelden in het Brussels Gewest, en elders in België, strengere regels voor e-steps, waaronder:
- De bestuurder moet minstens 16 jaar oud zijn
- Slechts 1 persoon per step
- Dezelfde regels volgen als de fiets
- Een lage toegelaten maximumsnelheid in sommige zones
Wellicht de meest ingrijpende regel is het uitdrukkelijke verbod om passagiers te vervoeren, tegen de gangbare praktijk van veel jongeren in om met twee op een step te rijden.
(ns)