De realiteit van de red tape van de brexit: teruggestuurde vrachtwagens en shoppers die tot een derde meer moeten betalen

– Isopix

Britten die online shoppen betalen tot een derde meer voor producten vanuit de EU. Retailers kampen met ‘onverwachte’ douane- of verzendkosten en BTW, die de totaalprijs stevig aanspekken.

Het is de krant The Times die de kat de bel aanbond. Consumenten uit het VK moeten vaak heel wat opleggen om hun pakketje van over het Kanaal vrij te krijgen uit de magazijnen aan de Britse grens. Sinds het VK bevrijd is van het Brusselse juk, moet er namelijk btw aangerekend worden op alle producten die vanop het oude continent komen. Als de goederen bovendien oorspronkelijk van buiten de EU komen, ook deels, kunnen er bijkomende douanekosten aan te pas komen.

Talrijke terugzendingen

De pakjesdiensten rekenen natuurlijk ook extra kosten aan om die surplus en de rompslomp op te vangen. Zo brengt DHL standaard 2,5 procent van de btw in rekening, met een minimumtarief van 11 pond (12,3 euro).

De consumenten vallen vaak uit de lucht als hen gevraagd wordt om het extra bedrag op te hoesten, en de pakketdiensten worden dan ook geconfronteerd met een tsunami van terugzendingen.

De Britse krant geeft het voorbeeld van de 52-jarige Louise Waters, die 77,23 pond extra moest betalen nadat ze voor 240 pond kleren had gekocht van een Parijse boetiek. Ze geeft aan dat ze op geen enkele manier werd verwittigd van de meerkost toen ze de kleren aankocht.

Uiteindelijk heeft ze het pakket teruggezonden: ‘In geen geval zou ik 77,23 pond (87 euro) extra betalen’, zegt ze aan het dagblad.

Red tape

Het is de gevreesde red tape, waarvoor gewaarschuwd werd door tegenstanders van de brexit: een explosie van bureaucratie en regelgeving die als een molensteen rond de nek van het bedrijfsleven hangt. Europese en Britse retailers zijn bijlange nog niet vertrouwd met alle nieuwe regels, laat staan het papierwerk dat hoort bij de nieuwe verstandhouding tussen Londen en Brussel.

Volgens een woordvoerder van de Britse regering dient de nieuwe regeling om Britse bedrijven te beschermen: ‘Het nieuwe btw-model zorgt ervoor dat Britse bedrijven niet worden benadeeld door de concurrentie van btw-vrije invoer. Het nieuwe systeem pakt ook het probleem aan van buitenlandse verkopers die niet het juiste btw-bedrag betalen wanneer ze goederen in het VK verkopen’, zegt hij in The Times. ‘We verwachten dat dit elk jaar 300 miljoen pond aan belasting zal opleveren om essentiële Britse openbare diensten te financieren.’

Ondertussen hebben Britse douanediensten toegegeven dat er tot 200 vrachtwagens per dag teruggestuurd worden van Britse grensovergangen naar de EU omdat ze niet over de juiste papieren beschikken.