De horeca gaat straks weer open, maar of u nog bediend zal worden is een andere vraag

De horeca gaat straks weer open, maar of u nog bediend zal worden is een andere vraag. Want een kwart van het personeel van de Franse hotelketen Accor zal meer dan waarschijnlijk niet meer op het werk verschijnen. Dat heeft Sébastien Bazin, de CEO van Accor, donderdag gezegd op de zakenzender BFM Business.

Zal de hotelsector zichzelf opnieuw moeten uitvinden na de pandemie? Waarschijnlijk wel, want volgens de baas van Accor moet een kwart van de 160.000 werknemers van de verschillende hotelketens (Ibis, Novotel, Formule 1, Mercure, Mövenpick, Sofitel…) niet terug op het werk worden verwacht.

‘Binnen 10 jaar zullen we op totaal anders naar deze periode terugkijken’

Volgens Bazin ’zal deze crisis alles veranderen’. ‘Binnen 10 jaar zullen we totaal anders naar deze periode terugkijken. De pandemie heeft tot een nieuwe manier van denken geleid, nieuwe gedragswijzen en een andere, echte erkenning van de waarde van de mens.’ ‘Er zijn ook grote sprongen voorwaarts gemaakt inzake technologie’, zei Bazin in het programma Good Morning Business

‘Dit zijn mensen die de kans hebben gekregen om kostbare tijd met hun gezin door te brengen, omdat zij [in het verleden] die kostbare tijd hebben opgeofferd door in het weekend of ’s avonds te werken.’ Volgens Bazin gaan ze dat niet meer doen, omdat ze hun leven willen veranderen of omdat ze een ander vak willen leren. ‘De pandemie heeft hen de tijd gegeven om na te denken over hun leven.’

Mensen meer betalen

‘We zullen, dat hoop ik toch, andere mensen vinden, maar we zullen moeten aanvaarden dat deze mensen niet terugkomen, of we zullen hun werk moeten opwaarderen. Dat wil zeggen hen misschien meer betalen en ervoor zorgen dat hun werk veelzijdiger is’, vervolgde hij. 

‘Deze crisis was een moment om na te denken over wat we goed hebben gedaan en wat we niet goed hebben gedaan (…). Er zijn een aantal banen in hotels en restaurants waarin hard moet worden gewerkt. We moeten die inspanningen beter erkennen en opwaarderen, door deze mensen meer te betalen of misschien door iets anders voor hen te doen.’

Meer