De Europese Unie verdedigt haar technologische regelgeving tegen kritiek uit de VS


Key takeaways

  • De Europese Unie verdedigt haar technologische regelgeving als antwoord op de kritiek uit de Verenigde Staten.
  • De Digital Markets Act (DMA) is bedoeld om de invloed van grote techbedrijven zoals Alphabet en Amazon te beperken.
  • De EU zal haar wetgeving niet veranderen onder druk van buitenlandse regeringen en zal strenge maatregelen voor online platforms handhaven.

De Europese Unie heeft haar nieuwe technologische regelgeving verdedigd tegen de kritiek van de VS en gezegd dat de regels geen deel uitmaken van de lopende handelsbesprekingen. Woordvoerder Thomas Regnier benadrukte dat de Digital Markets Act (DMA) en de Digital Services Act (DSA) niet op de agenda stonden voor besprekingen met de Verenigde Staten.

De DMA is bedoeld om de invloed van technologiereuzen zoals Alphabet, Amazon, Apple, Meta Platforms, Microsoft, ByteDance en Booking.com te beperken. De DSA legt strengere maatregelen op aan grote online platforms om illegale en schadelijke inhoud te bestrijden.

EU houdt voet bij stuk ondanks kritiek

Hoewel deze verordeningen kritiek hebben gekregen van de Amerikaanse regering, die zegt dat ze oneerlijk gericht zijn tegen Amerikaanse technologiebedrijven, blijft de EU bij haar standpunt. Regnier zei dat de EU de implementatie van haar wetgeving niet zou veranderen onder druk van buitenlandse regeringen. Hij benadrukte dat toegeven aan dergelijke eisen een precedent zou scheppen voor inmenging door vele andere landen.

De inzet van de EU om deze regelgeving te handhaven wordt onderstreept door de recente boetes die aan Apple en Meta zijn opgelegd, met mogelijke dagelijkse boetes in het vooruitzicht als ze zich de komende maanden niet aan de regels houden.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.