“België loopt zwaar achter in de online verkoop van verzekeringspolissen”, zeggen de tweelingbroers Tanguy en Hugues Bocquet. Ze lanceren de digitale verzekeringsmakelaar Yago, de nieuwe naam voor het platform Seraphin.
Ze mogen dan al nog niet zo beroemd zijn als de broers Winklevoss, maar ook België heeft ook een tweeling tech-entrepreneurs. Tanguy en Hugues Bocquet werden eind vorig jaar benoemd tot co-CEO’s van het zes jaar jonge Brusselse groeibedrijf Seraphin, een online makelaar die onder meer auto-, brand- en hospitalisatieverzekeringen verkoopt en 8.000 klanten telt.
Als eerste grote wapenfeit dopen de broers het platform nu om tot Yago – “We zochten een naam die ook in Vlaanderen kan aanslaan” – waarbij ze de ambitie aankondigen om over vijf jaar de kaap van 100.000 klanten te overschrijden. “Dat zou neerkomen op een vertwaalfvoudiging van ons klantenbestand, wat misschien veel lijkt. Maar in de voorbije drie jaar is onze omzet vernegenvoudigd, dus dat moet haalbaar zijn”, zeggen de broers.
Koken kost geld. Het bedrijf slaagde erin om voor de expansieplannen 2,2 miljoen euro vers kapitaal op te halen bij investeerders als HI Invest (Alexis le Hodey) en de verwante uitgever IPM (onder meer La Libre), BeAngels, Nicolas Debray en investeerders van het eerste uur.
Verzekeringsmakelaars
In België speelt de verzekeringsmakelaar in de wijk, die vaak families van generatie op generatie begeleidt, nog een grote rol. De traditionele makelaars zijn nog steeds goed voor zowat de helft van de verzekeringsmarkt. De grote vraag is of die lokale kantoren zullen blijven bestaan, eens de huidige generatie kantoorhouders ermee ophoudt. De meningen in de sector lopen uiteen.
Volgens Yago loopt het tijdperk van papieren contracten en fysieke gesprekken op zijn eind, maar zal er wel nog steeds nood zijn aan tussenpersoon, evenwel online. Die digitale makelaar zal de klant helpen bij de keuze een verzekeringsmaatschappij en zijn belangen verdedigen bij een schadeclaim, net zoals de traditionele makelaar dat zou doen, zeggen de broers Bocquet.
“Alles zal draaien rond de digitale klantenervaring.” Binnen de 2 uur na het online indienen van een claim, zullen juristen van Yago de klant terugbellen, beloven ze. De Belgische gezinnen zijn wel nog niet zo gewoon om verzekeringen volledig via het internet te regelen. “Terwijl in Nederland al meer dan 60 procent van de consumenten een autoverzekering online afsluit, is dat in België amper 5 tot 10 procent.”
Schadeclaims
Het grote verschil met online bankieren is het aantal contactmomenten met de klant. Terwijl we bijna dagelijks op onze smartphone bankieren, zijn we veel minder met onze verzekeringscontracten bezig. “Alleen als de jaarlijkse factuur binnenkomt, of als er een schadeclaim ingediend moet worden”, vat Hugues Bocquet samen. Onze relatie met verzekeringscontracten is ook vaak onderkoeld: we wantrouwen de kleine lettertjes en wachten bij een schadeclaim vaak bang af of de verzekeraar wel gaat betalen.
Dat lijkt niet meteen een goede basis om een “happy” merk te worden, zoals Yago als hip Insurtech-bedrijf ambieert. Hugues Bocquet: “Toch hopen we doorheen het jaar een band met de klant te kunnen scheppen, door hem tips te geven over preventie of hem door te verwijzen naar een goede loodgieter of depannagedienst.” Daardoor moet een soort ecosysteem ontstaan. Het platform heeft op dat terrein wel veel concurrentie, want ook de verzekeraars zelf, waaronder AG, AXA en Ethias, en ook de banken hebben gelijkaardige plannen.
Momenteel zijn de 8.000 klanten goed voor 15.000 verzekeringscontracten bij Yago (ex-Seraphin), wat dus neerkomt op minder dan 2 per persoon. Volgens Tanguy Bocquet moet dat stijgen naar 3 tot 4. “We streven ernaar dat de klant al zijn verzekeringen via ons platform regelt.”
Onder meer voor een commercieel offensief in Vlaanderen, gaat het groeibedrijf volop aanwerven. Er komen dit jaar 20 medewerkers bij, bovenop de huidige 50.
Woonkredieten
De ambities blijven niet beperkt tot verzekeringen. Yago hoopt ook een rol te spelen als tussenpersoon voor woonkredieten, het actieterrein van onder meer Immotheker Finotheker.
“In het domein van hypotheekbemiddeling hebben we dezelfde bedoeling: een revolutie teweegbrengen in de klantenervaring, zodat het voor de klant makkelijker wordt om de tarieven te vergelijken en een lening te krijgen.”
(lb)