Indien hij een overlevingskans willen behouden, zal de zelfstandige verzekeringsmakelaar zichzelf moeten heruitvinden.
De digitalisering dreigt de kleinere makelaar immers overbodig te maken. Dat zegt Mark Leysen, voorzitter van de Beroepsvereniging van de Verzekeringsmakelaars (BVVM), in een gesprek met de krant De Tijd. Leysen merkt daarbij op dat België op dit ogenblik ongeveer zevenduizend makelaars telt, maar over een periode van twintig jaar zal volgens hem daarvan de helft verdwijnen. Daarbij zal volgens hem wel vooral een natuurlijk afbouw kunnen worden opgetekend en zal niet onmiddellijk voor een grote golf faillissementen en ontslagen worden gevreesd. Mark Leysen wijst erop dat de financiële sector de voorbije maanden door een belangrijke sanering werd gekenmerkt, maar hij voegt eraan toe dat veel zelfstandige verzekeringsmakelaars zich nog te weinig bewust zijn van de revolutie die de nieuwe digitale toepassingen in hun sector zullen veroorzaken. Knowhow “De nieuwe technologie zal op termijn een deel van de vaste taken van de verzekeringsmakelaar vervangen en klanten hebben andere vragen dan enkele jaren geleden,” benadrukt Leysen. Om te kunnen overleven zal de makelaar zich volgens hem niet langer kunnen terugvallen op de verkoop van standaardcontracten met de bijhorende commissies, maar zal hij zich tot een consulent moeten omvormen. Vooral kleinere makelaars dreigen het volgens Mark Leysen in deze veranderende omgeving overeind te blijven. Hij wijst er daarbij op dat deze groep vaak niet de nodige knowhow in huis heeft om aan alle vragen van de klant met een gespecialiseerde service te kunnen reageren. Om toch te kunnen blijven overleven zullen de kleinere makelaars zich volgens Leysen dan ook best in grotere samenwerkingsverbanden verzamelen of zich omscholen tot nichespecialisten. Ook outsourcing zal daarbij volgens hem een belangrijke rol krijgen, waarbij de makelaars zich op hun kerntaak terugplooien en voor gespecialiseerde diensten externe partners zullen inhuren.