De Belgische Generatie Z is wereldkampioen in sparen

Belgen houden hun financiën graag in de gaten, meer dan consumenten in andere landen. Sparen is dan ook het onderwerp dat Generatie Z het meest bezighoudt.

Vergeleken met consumenten in andere landen zijn Belgen bijzonder geïnteresseerd in financiën. Dat blijkt uit een studie van Klarna, een internationale aanbieder van bank- en betalingsdiensten.

  • 72 procent van de Belgen zegt “sterk geïnteresseerd” te zijn in financiën. Finland, Noorwegen en Nederland volgen op de voet (met respectievelijk 71, 69 en 68 procent). Het wereldgemiddelde is 65 procent.
    • De Belgische Generatie X en Millenials zijn met 74 procent het meest actief in het bijhouden van hun financiën. Op wereldschaal is de belangstelling van deze twee generaties voor sparen ook groter, namelijk 69 procent.
  • De grootste zorg blijft het spaargeld (waarvan de koopkracht aan het afnemen is door een combinatie van lage spaarrentes en een hoge inflatie). 68 procent van de mensen, zowel in België als elders, zet elke maand geld opzij.
    • Gemiddeld zetten de mensen, zowel in België als in andere landen, 12 procent van hun inkomen opzij.
    • Als het gaat om de hoeveelheid geld die opzij wordt gezet, zijn het opnieuw de Belgische Generatie Z en Millenials die het voortouw nemen. Die twee generaties parkeren maandelijks respectievelijk 21 en 14 procent van hun inkomen op een spaarboekje.
    • Gen Z is erop gebrand om zoveel mogelijk geld te sparen omdat ze een duidelijk doel voor ogen hebben: een huis kopen. 40 procent van deze generatie spaart om te kopen. Op globaal vlak spaart 35 procent voor een eigen woonst.
    • Belgen van alle generaties zijn veel minder geneigd om geld opzij te zetten voor onvoorziene uitgaven, zo blijkt uit de enquête. Slechts 10 procent van onze landgenoten geeft aan dat te doen, tegenover 35 procent van de mensen wereldwijd.
  • Hoewel de Belgen even druk bezig zijn met hun financiën, weet 30 procent van de mensen daarentegen niet waar hun geld de afgelopen maand precies naartoe is gegaan, zo blijkt uit de studie. “De instrumenten voor het beheer van de uitgaven zijn dus nog minder belangrijk geworden”, merkt Eric Petitfils, commercieel directeur van Klarna voor Frankrijk en België, op. “Tijdens deze periode van hoge inflatie kunnen dergelijke instrumenten niettemin nuttig zijn.”

Klarna heeft ook zijn zijn licht laten schijnen over de volgende zaken:

  • De Belgen maken almaar meer gebruik van mobiele toepassingen om diverse bankverrichtingen te doen. In het vierde kwartaal van 2021 maakte 53 procent van de mensen gebruik van bankapps, tegenover 55 procent in het eerste kwartaal van 2022. Jongere generaties gebruiken hun smartphone het meest.
  • 51 procent van de Belgen betaalt het liefst met zijn bankkaart. Bijna een op de vier mensen (24 procent) geeft de voorkeur aan mobiele betalingen. Het aantal contante betalingen neemt af. Slechts 20 procent van de landgenoten betaalt op die manier.
    • De Belg heeft ook almaar minder cash geld in zijn portefeuille. Zo zit er 5 euro minder in onze portefeuille in vergelijking met het voorgaande kwartaal. Toen hadden we nog 72 euro cash op zak. Ter vergelijking: Amerikanen hebben gemiddeld 92 euro in hun portefeuille zitten.
  • Anderzijds nemen de Belgen vaker geld op aan geldautomaten dan in andere Europese landen. Gemiddeld stoppen ze 2,9 keer per maand aan een bankautomaat. Maar er is een groot verschil tussen de generaties. Generatie Z neemt het vaakst geld op, gemiddeld 5,1 keer per maand. Babyboomers daarentegen nemen maandelijks slechts 1,7 keer geld op.

De studie werd uitgevoerd door Klarna. Er werden 1.100 consumenten bevraagd in 11 verschillende landen: de VS, het VK, Australië, Duitsland, Oostenrijk, Nederland, België, Frankrijk, Noorwegen, Finland en Zweden.

(ns, lb)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20