In de voetbalwereld zal de waarde van de spelers steeds meer door data worden bepaald. Dat hebben specialisten naar aanleiding van de opening van het nieuwe transfervenster tegenover het persbureau Agence France Presse (AFP) gezegd. Daarbij wordt erop gewezen dat steeds meer clubs data gebruiken om hun teams uit te bouwen, terwijl tegelijkertijd een toenemend aantal gespecialiseerde bedrijven op de markt hun opwachting maken.
“Liverpool is een van de clubs die zich op data baseert om op de transfermarkt geschikte spelers te vinden”, benadrukt het persbureau. “De club heeft een kleiner budget dan rivalen zoals Manchester City of Chelsea, maar probeert dat verschil door het gebruik van data te minimaliseren.”
Kevin De Bruyne
“Maar niet alleen clubs kunnen van de technologie profiteren, want ook spelers doen op data beroep om hun waarde aan te tonen”, wordt ook benadrukt. “Dat kon vorig jaar nog worden opgemerkt toen Kevin de Bruyne bij zijn club Manchester City een nieuw contract onderhandelde.”
“Aan de hand van data toonde de Belgische middenvelder aan dat de club er niet alleen goed aan deed hem een nieuw contract aan te bieden, maar ook een loonsverhoging toe te kennen.”
Specialisten wijzen erop dat de markt van bedrijven die data aan clubs over de hele wereld leveren, een bijzonder competitieve sector wordt. Statsbomb 360 tekende in maart vorig jaar een exclusief contract met Liverpool. Het Italiaanse databedrijf Soccerment, twee jaar geleden opgericht, is een andere snelgroeiende onderneming.
“Het was ons al enkele tijd duidelijk dat de belangrijkste troeven in het voetbal, de spelers, verkeerd waren geprijsd”, zegt Aldo Comi, een van de oprichters van Soccerment.
“Ook in andere sectoren vormen data de basis om betere beslissingen te nemen. Bij Soccerment zagen we een kans om data-analyse te gebruiken om clubs te helpen uit hun bestedingsbudget op de transfermarkt een maximaal rendement te halen.”
Scheenbeschermers
Een aantal clubs heeft volgens Comi al de meerwaarde van data kunnen aantonen. “Clubs die intensief op data beroep doen, blijken vaak betere prestaties te leveren dan werd verwacht”, betoogt Comi. “Onder meer de Londense club Brentford, die vorig seizoen naar de Premier League promoveerde, is daarvan een goed voorbeeld.”
Hij waarschuwt daarbij dat clubs uit de Italiaanse en Spaanse competitie bij het gebruik van data een achterstand hebben opgelopen en zich daarmee een aanzienlijk concurrentievoordeel hebben ontnomen.
“De investering in data compenseert bovendien de uitgaven die clubs moeten doen om een hele batterij scouts in te zetten die in de lagere divisies naar beloftevolle spelers op zoek moeten gaan”, zegt Comi nog. “De data die worden verzameld, bestrijken immers ook de lagere divisies in heel Europa.”
“De verzamelde gegevens worden bovendien gepresenteerd op een manier die niet alleen datawetenschappers toelaten om zowel inzichtelijke als bruikbare informatie voor een weloverwogen besluitvorming te verwerven.”
Soccerment zegt voor zijn dataverzameling gebruik te maken van speciale scheenbeschermers, die met sensoren zijn uitgerust. “Hierdoor wordt het mogelijk om een breed scala aan gegevens te verzamelen”, merkt Comi op.
“Deze sensoren maken het mogelijk alle mogelijke variabelen – van passes, voorzetten en doelpogingen tot de tactische opstelling van het team op het terrein – te volgen. Deze manier van werken heeft het potentieel om de data-analyse in de voetbalwereld compleet te veranderen.”
(am)