Dan toch grootschalig concurrentie-onderzoek naar Googles overname van Fitbit

De Europese Commissie lanceert een onderzoek naar de overname van fitnesstracker Fitbit door Google. Het leek er even op dat de Amerikaanse techreus een groot mededingingsonderzoek vermeden had door te beloven dat het de gegevens van Fitbitgebruikers niet zou gebruiken om gericht te adverteren. Maar de EU vertrouwt Googles beloftes niet.

Het onderzoek moet uitmaken of de deal Google een oneerlijk voordeel zal geven op concurrenten. Het bedrijf zit namelijk al stevig in het zadel als marktleider van online advertenties. Als de zoekmachinegigant ook toegang krijgt tot de gezondheids- en locatiegegevens van de 28 miljoen Fitbit-gebruikers, zou dat de eerlijke concurrentie op de advertentiemarkt kunnen fnuiken.

Datavoordeel

‘Het gebruik van draagbare apparaten door Europese consumenten zal de komende jaren naar verwachting aanzienlijk toenemen’, zegt de Europese commissaris voor Mededinging Margrethe Vestager in het persbericht. ‘Dit gaat hand in hand met een exponentiële groei van gegevens die via deze apparaten worden gegenereerd. Die bieden belangrijke inzichten in het leven en de gezondheidssituatie van de gebruikers.’

Die informatie levert volgens de Commissie vooral ‘een aanzienlijk voordeel op in de online advertentiemarkten’. Google heeft al een enorm datavoordeel als de belangrijkste zoekmachinegigant. Als de berg gegevens waarop de techreus zit nu nog aangevuld wordt met specifieke locatie en gezondheidsgegevens van miljoenen gebruikers, vreest de concurrentiewaakhond van de EU dat ‘het zeer moeilijk wordt voor concurrenten om op te boksen tegen de advertentiediensten van Google’.

Loze belofte?

De overname werd al aangekondigd in 2019. Sindsdien maken Europese én Amerikaanse regulators bezwaren tegen de opslorping van de fitnesstracker. Ze vragen zich af of de privacy van de gebruikers voldoende beschermd zal zijn onder de vleugels van de Amerikaanse techreus, en maken zich zorgen over het concurrentievoordeel dat het kan opleveren. Daarop beloofde Google om de data van Fitbit niet te gebruiken voor advertentiedoeleinden en ze in een ‘datasilo’ te plaatsen, los van de advertentie-activiteiten.

Maar die garantie volstaat niet voor de Commissie. Volgens de EU heeft Google nooit beloofd om alle gegevens waarover het na de overname zou beschikken in die silo te plaatsen. Bovendien is de Commissie ook bezorgd dat de marktdominantie van Google op de digitale gezondheidsmarkt te groot zou worden. Zo moet het onderzoek uitmaken of concurrerende fitnesstrackerapps nog steeds naar behoren zullen functioneren op Android-smartphones. Het besturingssysteem is namelijk eigendom van Googles moederbedrijf Alphabet.

De Commissie krijgt 90 dagen om haar onderzoek af te ronden.

Meer