Daimler ziet zich in de toekomst meer als een Windows-op-wielen

De Duitse autofabrikant Daimler wil zich in de toekomst sterker toeleggen op de ontwikkeling van software voor auto’s. Deze software zal echter niet alleen worden gebruikt voor traditionele toepassing zoals navigatie, stembesturing, muziek en telefonie. Daimler wil het hele voertuig in dat pakket opnemen. Dat heeft Ola Källenius, topman van Daimler, in een interview met de Duitse krant Handelsblatt gezegd.

Källenius benadrukt dat Daimler, vooral bekend van het merk Mercedes, wil investeren in elektromobiliteit en digitalisering. Het bedrijf streeft daarbij volgens hem naar een nieuw besturingssysteem. Dat moet volgens Källenius uiteindelijk in een soort Windows-for-cars uitmonden.

Klantencontact

‘Daimler richt zich meer op software, want dit is een manier om meer contact met klanten te krijgen,’ zegt Kallenius. ‘Auto’s evolueren steeds meer tot smartphones op wielen. Om concurrerend te blijven, moet het bedrijf zowel de software als de hardware beheersen. Daimler wil miljarden euro investeren in elektromobiliteit en digitalisering en een compleet nieuw besturingssysteem ontwikkelen.’

‘Men kan daarbij de auto best vergelijken met een softwaresysteem zoals Windows,’ maakt Källenius de vergelijking met de informatica-wereld. ‘Het gaat dus niet alleen om navigatie, stembesturing, muziek of telefonie, maar om het hele voertuig. Dit heeft ook betrekking op de remsystemen, de besturing van de aandrijflijn en de airbags en het infotainment.’

Markus Schäfer, hoofd ontwikkeling bij Daimler, stelde op de Computer Electronics Show (CES) in Las Vegas in januari van dit jaar al het MB.OS, het eigen besturingssysteem van de Duitse groep, voor. Daimler wil de technologische competentie liever in eigen bedrijf ontwikkelen dan aan externe toeleveranciers uit te besteden. Volgens Schäfer zouden er wellicht vier jaar kunnen verstrijken vooraleer het systeem op punt zou staan.

‘De eerste componenten en subdomeinen bestaan al,’ verduidelijkt Källenius die uitspraken. ‘Het multimediasysteem MBUX is al twee jaar op de markt. Met de lancering van de nieuwe S-Klasse volgt eind dit jaar een nieuwe mijlpaal. Voor een volledige verschuiving naar het MB.OS zal echter een periode van vier tot vijf jaar nodig zijn.’

Nieuwe kansen

Källenius benadrukte nog dat zijn bedrijf van nieuwe zakelijke kansen, gebaseerd op software, wil profiteren. Een klant koopt in zijn leven immers slechts een bepaald aantal auto’s. Tussen die aankopen is er met de autobouwer weinig interactie.

‘Een architectuur op basis van software kan daarin verandering brengen,’ voert Källenius aan. ‘Daarbij kunnen binnen de cloud-omgeving op geregelde tijdstippen nieuwe functies worden aangeboden. Dat kan voor Daimler een belangrijke nieuwe bron van inkomsten worden.’

Hij wijst daarbij naar het Amerikaanse technologiebedrijf Apple, waar het aandeel van de services in de totale omzet over een periode van vijf jaar is verdubbeld.

Meer