De Amerikaanse autofabrikant Tesla, producent van elektrische voertuigen, registreert voor de aankoop van zijn Cybertruck alleen nog maar orders vanuit Noord-Amerika. Dat heeft het bedrijf aangekondigd. Uitsluitend klanten uit de Verenigde Staten, Canada en Mexico kunnen voor de Cybertruck, de elektrische pick-uptruck van Tesla, nog orders plaatsen. Reserveringen voor het voertuig vanuit Europa en Azië zouden zijn afgesloten.
Elon Musk, topman van Tesla, benadrukte eerder al dat het bedrijf volgend jaar de productie van de Cybertruck in zijn fabriek in Austin, in de Amerikaanse staat Texas, zou starten.
Drie jaar
“We hebben inmiddels voor de Cybertruck al zoveel bestellingen ontvangen, dat de productie al voor minstens drie jaar is volgeboekt”, gaf Musk recent tijdens de conferentie Future of the Car nog te kennen. De topman had daarbij tevens benadrukt dat Tesla mogelijk de bestellingen zou kunnen stoppen indien de vraag de productiecapaciteit sterk zou overschrijden.
Tesla stelde de Cybertruck drie jaar geleden voor. Oorspronkelijk was het de bedoeling om eind dit jaar met de productie van de elektrische pick-uptruck van start te gaan, maar dat plan werd bijgesteld om de constructeur toe te laten zich op de toenemende vraag naar de Model Y toe te spitsen. De lancering van de productie van de Cybertruck is daarom verschoven naar het eerste kwartaal van volgend jaar.
Waarnemers merken op dat het reservatieprogramma voor de Cybertruck tot nu toe al behoorlijk succesvol is geweest. Binnen een week na de voorstelling van de elektrische pick-up had Tesla al meer dan 250.000 bestellingen ontvangen.
Kleinere versie
“Over het algemeen ontvangt Tesla na de presentatie van een nieuw model een groot aantal orders, maar meestal moet daarna wel een afvlakking worden opgemerkt”, beklemtonen de waarnemers. “Dat is bij de Cybertruck echter niet het geval geweest. Geraamd wordt dat Tesla voor het voertuig inmiddels al bijna 1,5 miljoen reservaties heeft ontvangen.”
Algemeen was al verwacht dat de Cybertruck in Europa beduidend later op de markt zou komen dan in Noord-Amerika. “Dat is voor Tesla ook niet ongebruikelijk, aangezien het bedrijf zijn leveringen begint in regio’s waar een nieuw model wordt geproduceerd”, luidt het nog.
“Vermoed werd tevens dat Tesla vanwege het ontwerp van de vrachtwagen in Europa ook met een aantal regelgevingsproblemen te maken zou kunnen krijgen. Daarbij zou onder meer zijn overwogen om voor de Europese markt een kleiner en lichter model van de Cybertruck te bouwen.”
(am)