Cruisesector heeft voor 4 miljard dollar nieuwe schepen werkloos in havens liggen

Over de hele wereld wachten cruiseschepen om opnieuw te kunnen uitvaren. – Petros Giannakouris/AP

2020 moest voor de cruisesector een absoluut topjaar worden. Er werd een recordaantal nieuwe schepen aangekondigd. Maar de uitbraak van de coronapandemie heeft al die verwachtingen nagenoeg compleet weggevaagd. Dat becijferde persbureau Bloomberg.

Inmiddels ligt volgens Bloomberg een nieuwe vloot van bijna 4 miljard dollar werkloos in havens over de hele wereld te wachten.

Verliezen

De voorbije maanden werden nog een hele reeks nieuwe cruiseschepen afgewerkt. De meeste schepen konden echter nergens heen en werden door hun eigenaars onmiddellijk aan de ketting gelegd. Door de coronacrisis zijn nagenoeg alle activiteiten in de cruisesector opgeschort.

Het grootste deel van de vloot zal mogelijk tot de volgende lente moeten wachten om voor de eerste keer te kunnen uitvaren en hun eigenaars geld op te brengen. Tot dan zorgen de schepen elke dag opnieuw voor verliezen.

Tenminste tien schepen – variërend in kostprijs van 75 miljoen dollar tot bijna 1 miljard dollar – werden tijdens de coronacrisis opgeleverd. De totale investering komt neer op een bedrag van 3,84 miljard dollar. 

Twaalf maanden geleden zag de situatie er nochtans heel anders uit. De groeiende populariteit van de cruises schotelde de scheepsbouw een hoogconjunctuur gedurende een periode van tien jaar voor. Er werden 117 orders geregistreerd voor een periode van zeven jaar.

Dat was een nieuw record in de geschiedenis van het cruisen. Maar toen kwam de uitbraak van de coronapandemie. De orders zijn daardoor uitgemond in een zware kostenpost, die bij sommige bedrijven bijdraagt tot miljarden dollar kwartaalverliezen. Het streven naar exclusieve schepen dreef die kosten en verliezen bovendien nog verder op.

Belangstelling

Compleet nieuwe rederijen worden wellicht wel het zwaarst getroffen. Die bedrijven hebben in meerdere schepen geïnvesteerd zonder te kunnen terugvallen op eerdere inkomsten die de kosten zouden kunnen dekken. Hun eerste bedrijfsjaar werd volledig weggevaagd.

Omdat een aantal scheepswerven verplicht moesten sluiten, werden vele rederijen ook met vertragingen geconfronteerd. ‘Dat is in principe slecht nieuws, maar dit keer kan dat uitstel enig soelaas bieden,’ menen analisten. ‘Het grootste deel van de facturen moet immers pas worden betaald wanneer de schepen worden opgeleverd, zodat de rederijen alvast die financiële last enkele maanden voor zich uit kunnen schuiven.’

De sector hoopt echter dat het uitstel ook de interesse van het publiek voor reizen met de nieuwe cruiseschepen zal stimuleren. Een gerichte marketing kan die belangstelling volgens de rederijen de volgende maanden verder doen groeien.

‘Dit kan de sector alsnog helpen zich van de dreun van de coronacrisis te herstellen,’ meent Barbara Muckermann, hoofd marketing bij Silversea Cruises.

Cruciaal daarbij is volgens Bloomberg wel dat de rederijen potentiële reizigers kunnen overtuigen dat cruises weer compleet veilig kunnen worden georganiseerd.