Creatief verlonen: hoe doe je dat?

Welke voordelen krijg jij het liefst van een werkgever? Is dat een bedrijfswagen, een elektrische fiets, een bonus, of ben jij al tevreden met af en toe een schouderklopje? Een werkgever mag best wat creatief uit de hoek komen als het op verlonen en belonen aankomt. Enkele mogelijkheden en tips.

A la carte

Steeds meer voeren werkgevers een ‘cafetariaplan’ of een à la carte-systeem in om werknemers te verlonen of belonen. Hierbij kan iedereen naar eigen wens zijn verloning kiezen. Zo kan je bijvoorbeeld een percentage van je eindejaarspremie omzetten in extra vakantiedagen. Of kan je een (extra) fiets leasen wanneer je voor een bescheiden bedrijfswagen kiest.

Schouderklopje

Een complimentje kan soms wonderen doen en zorgt gegarandeerd voor meer motivatie. Wie hoort nu niet graag dat hij/zij goed bezig is? Maar af en toe een schouderklopje in de vorm van een kleine beloning, kan deugd doen. Tom Meulemans, hr-specialist bij Greenyard: ‘Twintig jaar geleden kreeg ik een bon om eens sjiek te gaan eten op restaurant met mijn echtgenote. Dat is me bijgebleven. Het kost niet veel voor een bedrijf, maar je tovert er waardering mee uit je toverhoed.’

Opleiding of bijscholing

Er zijn ook werknemers die het mogen volgen van een opleiding, bijscholing of een seminarie als een vorm van verloning zien. Het wakkert hun creativiteit aan, het inspireert en motiveert hen. Ook voor werkgevers is dit een mooie vorm van bonus: je geeft je medewerkers de kans zich verder te ontwikkelen en ze zijn meer gemotiveerd. Een win-win voor beide partijen.

Onverwacht is dubbel zo leuk

Bezorgt de jaarlijkse bonus je al lang geen vreugdesprong meer? De verrassing is eraf, het wordt iets vanzelfsprekend. Werknemers worden graag verrast met een beloning. Schenk eens iets onverwachts, een cadeau-, film- of restaurantbon bijvoorbeeld. Zo liet een bedrijf maaltijdboxen leveren bij de medewerkers thuis, wat sterk geapprecieerd werd. 

Beloning op maat

Volgens Meulemans heeft de lijnmanager een belangrijke functie als het om creatief verlonen gaat: ‘Je moet niet alles in policies gooien. De leidinggevende kent het best zijn of haar mensen en weet waar ze nood aan hebben in hun job. Sommigen bloeien bijvoorbeeld open als ze in een interessant project kunnen stappen, in samenwerking met andere afdelingen. Dan moet je uit je comfortzone stappen en voor velen is dat een welkome uitdaging. Zoek waar elke medewerker nood aan heeft in zijn of haar job.’

Bron: HRmagazine

(tb)

Meer
Lees meer...
Markten