Online platformen worden bij de verkoop van alcohol steeds belangrijker. Dat blijkt uit een rapport van International Wines and Spirits Record (IWSR), gebaseerd op een analyse van zestien markten over de hele wereld. De volgende vijf jaar zal de onlineverkoop van alcoholische dranken volgens de onderzoekers een stijging met 66 procent tot meer dan 42 miljard dollar optekenen.
“Alcoholische dranken lopen op het gebied van onlinehandel traditioneel achter op andere sectoren”, stippen de onderzoekers aan. “De uitbraak van de coronapandemie blijkt daarin echter een ommekeer te hebben gebracht. De e-commerce rond alcohol kon het voorbije jaar een groei met 43 procent melden.”
Er wordt aan toegevoegd dat de wereldwijde groei vooral gedragen zal worden door de Verenigde Staten, waar vele consumenten tijdens de pandemie voor de eerste keer online alcoholische dranken hebben aangekocht, maar inmiddels aan die praktijk gewend zijn geraakt.
Verviervoudiging
Uit het rapport blijkt nog dat e-commerce in de verkoop van alcoholische dranken twee jaar geleden een groei met 12 procent had geregistreerd. Door de uitbraak van het coronavirus kon het jaar nadien echter nagenoeg een verviervoudiging van die groei worden opgemerkt.
Tegen midden dit decennium zou e-commerce volgens de onderzoekers ongeveer 6 procent van de wereldwijde verkoop van alcoholische dranken kunnen vertegenwoordigen.
“Daarmee blijft de onlineactiviteit nog altijd een kleine niche in de totale verkoop van alcoholische dranken, maar tegelijkertijd kan er wel van een duidelijke vooruitgang gewag worden gemaakt”, merkt het rapport op. “Drie jaar geleden vertegenwoordigden onlineactiviteiten immers amper 2 procent van de totale verkopen.”
In de Verenigde Staten wordt voor de volgende periode een groei met ongeveer 20 procent per jaar in het vooruitzicht gesteld. Daarmee zal het land zich als de belangrijkste markt voor de onlineverkoop van alcoholische dranken manifesteren.
De onderzoekers merken anderzijds op dat in China, dat momenteel een derde van de wereldwijde markt vertegenwoordigt, een minder snelle groei kan worden verwacht.
Het rapport voert verder nog aan dat de onlinekanalen in de verkoop van alcoholische dranken ook diverser worden. “Daarbij zullen consumenten, afhankelijk van de specifieke actuele behoeftes, tussen retailers en andere kanalen wisselen”, luidt het.
“Enerzijds zijn er de traditionele platformen van gevestigde partijen, die vaak door oudere consumenten – op zoek naar interessant aanbiedingen en met een bereidheid om enige tijd op de levering te wachten – worden gebruikt.”
“Daarnaast is er echter ook een nieuwe markt – vaak aangedreven door applicaties – die vooral jongere consumenten aanspreekt en waar vaak betaald wordt voor een snellere levering en premium merken.”
Wijn
Inmiddels zouden ongeveer een kwart van de consumenten van alcoholische dranken onlineaankopen doen. In China loopt dat cijfer zelfs op tot bijna 60 procent. Verder wordt opgemerkt dat twee derde van de consumenten zijn eerste onlineaankoop van alcoholische dranken tijdens de coronapandemie heeft gedaan.
Wijn is met een marktaandeel van 40 procent de populairste categorie in de onlineverkoop van alcoholische dranken. Uitzonderingen zijn China, Colombia, Mexico en Nigeria, waar sterke dranken zich als de belangrijkste sector manifesteren.
Tegelijkertijd wordt opgemerkt dat het marktaandeel van wijn de volgende periode wellicht zal afnemen. Er moet immers rekening worden gehouden met de groeiende populariteit van bier, cider en kant-en-klare verpakte dranken.
Deze sectoren hebben momenteel een marktaandeel van minder dan 20 procent, maar kunnen volgens de onderzoekers de volgende periode op een sterke groei rekenen.
(am)