Coronapandemie dreigt fataal te worden voor Oost-Duitse scheepswerven

De Duitse scheepsbouwer MV Werften heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf, uitbater van verscheidene scheepswerven in de Duitse deelstaat Mecklenburg-Vorpommern, werd door de coronacrisis zwaar getroffen. Pogingen om voor het bedrijf, in handen van de Aziatische groep Genting Hongkong, een oplossing te vinden, bleken niet succesvol.

MV Werften bood werk aan ongeveer 1.900 mensen. Er wordt nu alsnog getracht een uitweg te vinden om te vermijden dat de scheepswerven teloor zouden gaan

Cruiseschepen

MV Werften heeft werven in de Duitse havensteden Wismar, Rostock en Stralsund, gelegen aan de Oostzee in het voormalige Oost-Duitsland. Het bedrijf vormt een belangrijke pijler van de scheepsbouwindustrie in Mecklenburg-Vorpommern.

MV Werften had de opdracht gekregen om een nieuwe reeks grote cruiseschepen – bedoeld voor activiteiten in Azië en langs de westkust van de Verenigde Staten – te bouwen. De uitbraak van de coronacrisis heeft de cruisesector echter zwaar getroffen. De werven van de Duitse scheepsbouwer waren dan ook al sinds augustus vorig jaar gesloten.

“De federale overheid en de deelstaat Mecklenburg-Vorpommern hebben nog alles geprobeerd om de scheepswerven te redden”, voerde Claudia Müller, coördinator voor de maritieme economie van Mecklenburg-Vorpommern, aan. “Ondanks intensieve onderhandelingen met eigenaar Genting Hongkong bleek het echter niet mogelijk een oplossing te vinden.”

De deelstaat Mecklenburg-Vorpommern en de federale regering hadden aangeboden om in het economische herstelfonds, opgebouwd om de impact van de coronacrisis te kunnen opvangen, een budget van 600 miljoen euro aan steun voor de scheepswerven vrij te maken. Genting werd gevraagd om zelf 10 procent van dat bedrag in de reddingsoperatie te investeren. 

Tewerkstelling

“Gewoonlijk vereist staatssteun dat de privépartner 20 procent van de hulpfondsen aanbrengt, maar de Duitse autoriteiten hadden dat pakket gehalveerd in de hoop dat een compromis een massaal verlies aan arbeidsplaatsen zou kunnen helpen vermijden”, betoogde Müller.

“Maar ook die investering bleek Genting niet te kunnen te kunnen dragen.” Genting heeft aanzienlijke belangen in de casinosector en het cruisetoerisme en bleek met die activiteiten bijzonder kwetsbaar voor de economische gevolgen van de coronapandemie.

Indien er geen oplossing wordt gevonden, dreigen bij MW Werften 1.900 arbeidsplaatsen te verdwijnen. De scheepswerf bleek ook niet in staat om de lonen van de maand december te betalen. In de toeleveringsketen van MW Werften zouden nog eens 1.500 banen kunnen worden bedreigd.

“Deze werknemers moeten nu proberen in andere sectoren werk te vinden of worden omgeschoold”, benadrukte Müller nog. “Het is voor Mecklenburg-Vorpommern echter bijzonder belangrijk de knowhow van de scheepsbouw te kunnen behouden.”

De vakbonden hebben daarbij gezegd dat de curator op zoek moet gaan naar potentiële overnemers die de werkgelegenheid bij MW Werften maximaal zouden kunnen garanderen.

Global Dream

Het lot van het cruiseschip Global Dream, dat op dit ogenblik bij MV Werften wordt gebouwd, blijft eveneens onduidelijk. Het schip, dat een investering van ongeveer 1 miljard euro vertegenwoordigt, is al voor driekwart klaar. De Global Dream is 340 meter lang en 46 meter breed.

Het schip heeft twintig dekken en telt 2.500 hutten, waarmee ongeveer 9.500 passagiers zouden kunnen worden gevoerd. De Global Dream zou daarmee een van de grootste cruiseschepen van de wereld worden. De vakbonden eisen alvast dat de bouw van het schip verder op de werven van MW Werften zou worden afgewerkt.

MW Werften werd zes jaar geleden gecreëerd, toen de scheepswerven van Nordic Yards in Duitsland door Genting Hongkong werd overgenomen. De Global Dream wordt op de scheepswerf van Wismar gebouwd in opdracht van Dream Cruises, een ander dochterbedrijf van Genting.

Wismar heeft een van de grootste overdekte dokken van Europa en herbergt ook een van de weinige werven die in staat zijn om de grootste cruiseschepen van de wereld te bouwen.

Ook Lloyd Werft Bremerhaven, eveneens een dochterbedrijf van Genting, heeft inmiddels het faillissement aangevraagd. Lloyd Werft Bremerhaven is gespecialiseerd in de bouw van luxejachten en de renovatie van cruiseschepen.

(ns)

Meer