Leidt coronacrisis tot einde superjumbo A380?

De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa heeft aangekondigd onder invloed van de coronapandemie zijn vloot te zullen afslanken. Daarbij zullen ook zes van de veertien vliegtuigen van het type Airbus A380 die Lufthansa in operatie heeft, vervroegd uit dienst worden genomen. Volgens een aantal experts zou de uitbraak van de coronacrisis zelfs tot de definitieve liquidatie van het type kunnen leiden.

De Airbus A380 maakte vijftien jaar geleden zijn debuut. Het toestel is het grootste commerciële passagiersvliegtuig van de wereld. De verkoop blijft echter achter op de verwachtingen die Airbus zich had gesteld. Het toestel heeft een catalogusprijs van meer dan 400 miljoen euro.

Capaciteit

Lufthansa benadrukte dat het maanden kan duren vooraleer de wereldwijde reisbeperkingen worden opgeheven. De maatschappij zegt zelfs te vrezen dat het jaren zal aanslepen vooraleer de vraag naar vliegtuigreizen opnieuw zal oplopen tot het niveau dat werd opgetekend voor de uitbraak van de coronacrisis.

Door de crisis is het aantal passagiers drastisch gedaald. Dat heeft Lufthansa doen beslissen een aantal superjumbo’s voortijdig uit dienst te nemen. Een A380 kan meer dan vijfhonderd passagiers vervoeren. Naar een dergelijke capaciteit is momenteel echter geen vraag. Lufthansa heeft dan ook beslist zes vliegtuigen van het type definitief te parkeren. Airbus moet de toestellen over twee jaar terugkopen.

Luchtmaatschappijen hebben momenteel wereldwijd meer dan tienduizend vliegtuigen tijdelijk uit dienst moeten nemen. De Airbus A380 heeft daarbij een belangrijk nadeel. Door zijn hoge capaciteit is het type immers alleen bij een grote vraag winstgevend. Ook British Airways heeft al beslist om de helft van zijn vloot superjumbo’s uit dienst te nemen.

Lufthansa zal ook zeven vliegtuigen van het type A340-600 en vijf exemplaren van het model Boeing 747-400 op nonactief zetten. Al deze types hebben volgens de maatschappij een aantal ecologische en economische nadelen.

De Nederlandse luchtvaartmaatschappij KLM zette recent ook zijn laatste jumbo Boeing 747 definitief aan de grond. Bijna vijftig jaar heeft het type deel uitgemaakt van de vloot van de Nederlandse maatschappij. De vliegtuigen zouden normaal volgend jaar definitief uit dienst worden genomen, maar door de impact van de coronacrisis werd ook die datum naar voor geschoven.

Tweedehands

Experts vrezen dat Airbus ook moeite zal hebben om voor de A380 een tweedehandsmarkt te vinden. ‘Door de coronacrisis zal het immers geruime tijd duren vooraleer de vraag naar vliegtuigen opnieuw zal heropleven,’ zeggen zij.

Sommige analisten voorspellen zelfs dat de industrie zich nooit meer zal herstellen tot een punt waarop het toestel weer winstgevend zou kunnen worden. Ook het succes van de Airbus A350 zou volgens sommigen de superjumbo uiteindelijk de das kunnen omdoen. Dat toestel verbruikt immers 50 procent minder brandstof dan de superjumbo.

Airbus zet de productie van de A380 volgend jaar stop. Dat heeft het bedrijf in februari vorig jaar aangekondigd. Airbus erkende de totale kosten van het productieprogramma mogelijk nooit te zullen kunnen terugverdienen.

Meer