De aandelen van videoapp Zoom zijn met een kwart gestegen nadat het bedrijf uitstekende resultaten neerlegt voor het tweede kwartaal.
Zoomen is een gewoonte geworden tijdens de coronacrisis: de videobelapp heeft zijn plaats gevonden in zowat elke woonkamer. Dat laat zich voelen in de resultaten voor het tweede kwartaal.
Vooral in de omzet loopt het lekker: 663,5 miljoen dollar, waar analisten zowat een half miljard dollar voorspeld hadden.
Meer gebruikers
De champagnekurken mogen dus ploffen bij Zoom. Het bedrijf heeft er 81 procent nieuwe klanten bij ten opzichte van vorig kwartaal. Het aantal klanten dat afhaakte, viel ook beter mee dan verwacht.
Zoom heeft intussen 148,4 miljoen maandelijkse gebruikers, dat is een stijging met 4.700 procent jaar op jaar. De aandelen van de app zijn ten opzichte van begin dit jaar met 369 procent gestegen en de S&P 500 index gaat met 9 procent hoger.
Wat is Zoom?
Het bedrijf is een van de grote winnaars na de corona-pandemie. Door wereldwijd afgekondigde lockdowns, zochten gezinnen en bedrijven een eenvoudige manier om in contact te blijven. Zoom heeft het voordeel dat er geen app geïnstalleerd moet worden en dat het over alle platformen werkt.
Toch kwamen er ook vragen over de veiligheid bij Zoom. Niet elke meeting is automatisch beveiligd en dus ontstond er het fenomeen ‘Zoombombing‘, waarbij onverwachte gasten in gesprekken binnenvielen. Zoom bracht met veel bombarie veiligheidsexpert Herbert McMaster binnen. Het bedrijf werkt aan end-to-end-encryptie en kon daarmee klaarblijkelijk veel klanten overtuigen.