De tarieven voor containerschepen op de chartermarkt tonen duidelijke tekens van afkoeling. Dat heeft te maken met de vertraging van de Chinese markt en een verwachte daling van de vraag in de Verenigde Staten en Europa. Dat hebben een aantal makelaars gezegd.
De huidige situatie in de internationale scheepvaart zorgt ervoor dat de vraag naar containertrafieken een afvlakking vertoont. Aanvragen voor bijkomende capaciteit blijven vaker achterwege.
Nervositeit
“Een aantal scheepseigenaars die op de lucratieve spotmarkt hebben ingezet, tonen door de huidige gang van zaken dan ook tekenen van nervositeit”, voeren de makelaars aan. “De huurprijzen voor containerschepen uit de kleinere categorieën vertonen een duidelijke daling.”
“Dat zal uiteindelijk ook doorsijpelen naar de grotere formaten”, wordt er benadrukt. “Sommige scheepseigenaars tonen dan ook een toenemende interesse in huurcontracten voor langere periodes. Maar bij de huurders blijft momenteel de vraag naar dergelijke overeenkomsten op een laag niveau.”
Analist Alphaliner benadrukte dat er op de chartermarkt voor kleinere containerschepen duidelijke sprake is van een tariefcorrectie, hoewel de dagelijkse huurtarieven nog altijd op een hoog niveau blijven.
Daarbij verwijst de analist naar een overeenkomst die CMA CGM voor de huur van een schip met een capaciteit van 1.368 standaardcontainers (teu) voor een periode van acht tot tien maanden afsloot en waarbij een prijs van 36.000 dollar per dag werd vastgelegd. Dat is beduidend minder dan de tarieven van 62.000 dollar per dag die in februari voor een soortgelijk schip werden aangerekend.
Ook in een aantal andere categorieën kan volgens de makelaars een correctie worden opgemerkt. “Dit is goed nieuws voor een aantal exploitanten die door eigenaars onder druk worden gezet om zich voor langere periodes tegen beduidend hogere tarieven te verbinden”, merken de makelaars op.
“Indien ze op die eisen niet ingingen, dreigden deze exploitanten in het verleden mogelijk capaciteit aan kapitaalkrachtige concurrenten te verliezen. De lagere tarieven kunnen vervoerders echter ervan weerhouden om tegen elke prijs capaciteit op te nemen.”
Agressief
Wel wordt opgemerkt dat de jongste evoluties de Italiaanse groep Mediterranean Shipping Company (MSC), sinds begin dit jaar de grootste containerrederij van de wereld, er niet kan van weerhouden om zijn agressief beleid in de aankoop en verkoop van schepen verder te zetten.
“De voorbije weken heeft MSC nog drie kleinere containerschepen aangekocht”, merkt Alphaliner op. “Daarmee heeft de rederij over een periode van twee jaar bijna tweehonderd schepen gekocht. Daardoor heeft MSC nu een totale capaciteit van 4,35 miljoen teu. Daarmee is de Italiaanse rederij ook groter geworden dan zijn Deense sectorgenoot Maersk, die aan een totale capaciteit van 4,2 miljoen teu komt.”
Ook in de orderboeken van de twee rederijen kan volgens Alphaliner een duidelijk verschil worden opgemerkt. Bij MSC is er daarbij sprake van 1,4 miljoen euro, tegenover 319.000 teu bij Maersk.