Unilever: ‘Thuiswerkers wassen en scheren zich minder en gebruiken minder deodorant’

De coronapandemie zal tot blijvende veranderingen in het winkelgedrag leiden. Dat zegt Alan Jope, de topman van het Brits-Nederlandse concern Unilever. Een opvallende tendens die het massale thuiswerk met zich meebrengt: er is minder vraag naar deodorant, scheergerei en shampoo.

Jope voorspelt op langere termijn wel een permanente toename van de vraag naar producten als zeep en andere schoonmaakmiddelen. Voor vele gezinnen is een betere hygiëne immers een grotere prioriteit geworden.

Unilever is met een portfoilio van meer dan vierhonderd merken de grootste verkoper van consumentenproducten in de wereld.

Hefboom

‘Wanneer we naar deze periode zullen terugkijken, zullen we wellicht kunnen bevestigen dat de coronacrisis voor de e-commerce een nieuwe hefboom is geweest,’ betoogt Jope. ‘We mogen aannemen dat er hier van een definitieve verandering in het winkelgedrag sprake is.’

‘De sector zal zich aan die nieuwe situatie moeten aanpassen. De bevolking zal vaker zijn handen wassen en zich meer zorgen maken over de hygiëne in de woning. Dat verandert wellicht niet meer.’

Jope getuigt dat Unilever de voorbije drie maanden een scherpe verschuiving in de verkoop heeft geregistreerd. ‘Consumenten bleken massaal voedingsproducten zoals mayonaise en noedels op te slaan,’ zegt de topman. ‘Ook reinigingsmiddelen lieten een grotere omzet optekenen.’

‘Anderzijds bleek de afzet van producten als ijsroom, grotendeels afhankelijk van de horeca, in te storten. Daarnaast heeft de verschuiving naar thuiswerk ook de vraag naar verzorgingsproducten ondermijnd. Er is minder vraag naar scheermesjes. Omdat mensen minder vaak het huis verlaten, blijken ze ook minder vaak de behoefte te voelen zich te scheren.’

Toerisme

Unilever boekte tijdens het eerste kwartaal van dit jaar een omzet van 12,4 miljard dollar. Dat betekende een stijging met 0,2 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De vraag naar producten voor hygiëne en reiniging steeg echter met meer dan 10 procent.

Daardoor liep de verkoop van huishoudelijke producten met 2,4 procent op. In de divisie voeding moest echter, onder invloed van de afnemende vraag naar ijsroom en de instorting van het toerisme, een daling met 1,7 procent worden gemeld.

Meer