Colruyt test automatische winkel zonder kassapersoneel die ook ’s nachts open is

In het centrum van Gent gaat vandaag een baanbrekend pilootproject van OKay, een supermarktmerk van Colruyt, van start: een 24/7 winkel waar alles rond selfservice en QR-codes draait.

Het nieuwe winkelconcept, in de Belfortstraat, krijgt de naam “OKay Direct”. De klanten zullen er dag en nacht boodschappen kunnen doen, dankzij de QR-technologie ontwikkeld door Smart Technics, een start-up binnen Colruyt Group:

  • De klant krijgt toegang tot de winkel door de QR-code van zijn Xtra-app of -kaart te scannen.
  • Met die QR-code kan de klant de deuren van de (koel)kasten openen om producten te nemen.
  • Alle aankopen worden geregistreerd op basis van productdetectie in de rekken.
  • Door de QR-code aan de kassa opnieuw in te scannen wordt de eindafrekening gemaakt en kan de klant elektronisch betalen voor het verlaten van de winkel.

“De klant kan op deze manier zijn aankopen volledig autonoom en op eigen tempo afhandelen”, zegt OKay. De supermarktketen wil “met deze nieuwe winkelervaring een bredere doelgroep aanspreken dan in de klassieke winkelformules”.

“Met dit innoverend pilootproject gaan we de haalbaarheid, de populariteit en het succes evalueren van een dergelijke winkelformule in een stadsomgeving. We geloven dat de interesse in dergelijke concepten toeneemt en dat het beantwoordt aan de evoluerende noden van de klanten. We zullen het concept uitgebreid testen vooraleer het op grotere schaal uit te rollen naar andere grootsteden”, zegt Gert Somers van OKay.

Kassaloos

De winkelketen gaat onder meer nagaan of klanten er dagelijks gaan langskomen voor verse producten als fruit en groenten, vlees, vis en brood. De prijzen in deze selfservicewinkel zullen in lijn liggen met die van OKay-supermarkten in de buurt, belooft de keten.

Winkels zonder kassierster maken wereldwijd opgang. Recent kondigde ook Aldi aan volgend jaar in het Nederlandse Utrecht een kassaloze winkel uit te gaan testen. Bij succes wordt de technologie wellicht ook in een Belgische winkel geïntroduceerd.

(lb)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.