Christian Van Thillo stapt op als CEO van DPG Media

Christian Van Thillo, de CEO en oprichter van HLN-eigenaar DPG Media, zet een stap opzij. Hij wordt opgevolgd door de Nederlander Erik Roddenhof. Dat meldt het bedrijf op zijn website.

Van Thillo wordt uitvoerend voorzitter van de raad van bestuur. DPG Media heeft merken als VTM, HLN, De Morgen en Humo in portefeuille.

De nieuwe CEO, Erik Roddenhof, was al baas van de Belgische en Nederlandse activiteiten en krijgt nu dus de hele groep onder zijn hoede. Hij begon in 2012 als marketingdirecteur bij wat toen nog De Persgroep was en klom in 2017 op tot CEO van De Persgroep Nederland. Een jaar later werd hij dan CEO België en Nederland. Eerder werkte hij onder meer bij het Nederlandse energiebedrijf Nuon, nu bekend als Vattenfall.

Geen familie

Elk land blijft wel zijn eigen CEO behouden. In Nederland is dat nog steeds Roddenhof, in België Kris Vervaet (ex-Medialaan) en in Denemarken is dat Anders Krab-Johansen.

Ietwat opmerkelijk is dat de nieuwe topman niet uit de familie komt. Het bedrijf ontstond in 1987 onder leiding van Ludo Van Thillo, de vader van Christian, die toen een belang in Uitgeverij Hoste had gekocht. Later fuseerde hij dat met de uitgeverij De Nieuwe Morgen en ging het bedrijf verder als De Persgroep.

De familie Van Thillo had toen al de weekbladen Dag Allemaal en Joepie in handen en verwierf onder andere Het Laatste Nieuws door de overname van Hoste. De Morgen kreeg hij dan weer in handen dankzij uitgeverij De Nieuwe Morgen.

Medialaan

Twee jaar na de oprichting nam Christian Van Thillo het roer over van zijn vader. Hij was toen 27 jaar. In datzelfde jaar nam de Persgroep 50 procent in VTM-moeder Medialaan, de rest zat in handen van Knack-eigenaar Roularta. De groep bezat sinds 2005 ook 50 procent van De Tijd-eigenaar Mediafin.

In 2009 vond Van Thillo het tijd om geografisch uit te breiden. Hij zette de stap naar Nederland door PCM Uitgevers over te nemen. Later kwam daar het Britse Mecom bij, die de Nederlandse regionale groep Wegener en het Deense Berlingske Media in portefeuille had.

Sanoma

In 2017 kocht De Persgroep Medialaan volledig, waarna de naam veranderde naar DPG Media, en in ruil verkocht het zijn 50 procentbelang in Mediafin aan Roularta. In december vorig jaar telde de groep een half miljard euro neer voor de Nederlandse tak van Libelle-eigenaar Sanoma.

De verwachting was dus dat de nieuwe CEO ook uit de familie Van Thillo zou komen, gezien het bedrijf 33 jaar lang in handen van de familie is geweest, maar dat blijkt dus niet het geval.

‘Zeer vereerd’

Maar Van Thillo laat het bedrijf ook niet helemaal los. Hij blijft achter de schermen sturen als uitvoerend voorzitter. Hij zal zich toeleggen op de strategische ontwikkeling en wil naar eigen zeggen ‘meer tijd vrijmaken voor de mensen die onze media maken’. Roddenhof laat weten ‘zeer vereerd’ te zijn dat hij gevraagd is voor de functie.

Vorig jaar opende DPG een nieuw kantoor in Antwerpen, waar alle redacties werden samengebracht. Daarvoor had VTM nog zijn eigen gebouw.

Meer