Chiptekorten hebben wereldwijd bijna 18 miljoen wagens geraakt

De wereldwijde chipcrisis heeft binnen de autosector Toyota Motor en Stellantis Group het zwaarst getroffen. Dat blijkt uit een rapport van de Amerikaanse dataspecialist AutoForecast Solutions (AFS). Er wordt aan toegevoegd dat door de tekorten aan halfgeleiders ook dit jaar de wereldwijde autoproductie nog ruim 200.000 exemplaren onder zijn verwachte niveau zal blijven. Tegelijkertijd zijn er volgens het rapport duidelijke signalen dat er licht schijnt aan het eind van de tunnel.

Waarom is dit belangrijk?

De chipcrisis waarmee de industrie de voorbije jaren werd geconfronteerd, vond zijn oorsprong in de uitbraak van de coronapandemie. Door de opgelegde lockdowns moesten vele producenten immers hun fabrieken stilleggen. De oorlog in Oekraïne en de wereldwijde geopolitieke wrijvingen hebben die situatie nog verergerd. De autosector was een van de grootste slachtoffers van de problematiek. Maar de omstandigheden lijken zich nu in gunstige richting te ontwikkelen.

Onderbreking productie: Vier jaar geleden werd de autosector voor het eerst met een onvoldoende aanvoer van halfgeleiders geconfronteerd.

  • “Toyota en de Stellantis Group behoorden tot de grootste verliezers van die crisis”, merkt Joseph McCade, topman van AutoForecast Solutions, op. “Maar ook General Motors, Renault-Nissan en de VW Group hebben door de chiptekorten de voorbije twee jaar telkens de productie van ruim één miljoen voertuigen gemist.”
  • “Er schijnt echter licht aan het einde van de tunnel”, voert McCade aan. “Er moeten steeds minder verloren volumes, te wijten aan chiptekorten, worden gemeld.”
    • Toch blijkt dat vele consumenten uiteindelijk nog altijd voertuigen ontvangen die niet compleet zijn afgewerkt.
    • Uiteindelijk zou de productie dit jaar door het tekort aan halfgeleiders nog met ongeveer 220.000 exemplaren worden beperkt.
    • Dat betekent echter een aanzienlijke vermindering tegenover de situatie die de voorbije jaren werd geregistreerd.
  • AutoForecast Solutions berekende dat sinds januari 2021 door de chiptekorten in totaal 15,76 miljoen voertuigen werden geraakt.
    • Een aantal van die wagens konden helemaal niet worden gebouwd, terwijl andere auto’s slechts gedeeltelijk konden worden afgewerkt.
    • Wanneer ook met effecten op langere termijn rekening wordt gehouden, zouden de tekorten aan halfgeleiders volgens het rapport in totaal 17,77 miljoen wagens hebben getroffen.
    • Daarbij zouden 8,78 miljoen voertuigen helemaal niet kunnen worden gebouwd.

Bijna vijfhonderd fabrieken geraakt: In het rapport wordt nog aangevoerd dat bij de autofabrikanten wereldwijd 449 fabrieken de impact van de chiptekorten hebben ervaren.

  • “Daarbij kon echter worden vastgesteld dat de autofabrikanten lang niet allemaal op dezelfde manier door de gebrekkige aanvoer van halfgeleiders werden geraakt”, zeggen de analisten.
    • “Toyota Motor, de Stellantis Group en de alliantie tussen Renault, Nissan en Mitsubishi werden het hardst getroffen. Maar ook de VW Group, Ford Motor en Honda Motor leden door ontbrekende chips aanzienlijke productieverliezen.”
    • “De situatie is bijzonder pijnlijk bij Ford”, zeggen de onderzoekers nog. “De Amerikaanse constructeur diende immers een bijzonder hoog volume aan onherstelbaar productieverlies te melden. Ongeveer 70 procent van de verloren gegane productie zal nooit kunnen worden opgehaald.”
    • “Stellantis en General Motors werden weliswaar met een omvangrijker productietekort geconfronteerd, maar daar zouden grotere delen van de verliezen alsnog kunnen worden gerecupereerd.”
Meer