De verkoop van auto’s van het merk Ford is in China het voorbije jaar met 26 procent gedaald. Dat is al de derde daling op rij.
Ze is wel iets lichter dan een jaar eerder. Toen daalde de verkoop met 37 procent. In 2017 was het maar 6 procent.
Ford verkocht 567.854 auto’s over heel 2019. In het vierde kwartaal waren dat er 146.473. Dat is 15 procent minder dan een jaar eerder. Dat liet Ford weten in een persbericht.
Klantgericht
Anning Chen, de CEO van Ford in China, erkent dat 2019 een ‘uitdagend’ jaar was, maar voegt daaraan toe dat de verkopen stabiliseerden in het middel- tot hoog segment en de daling in het laatste segment verkleint.
‘De druk van externe gebeurtenissen en de neergaande trend in de volledige industrie zal blijven duren in 2020. We zullen meer moeite doen om onze pijplijn te verbeteren met meer klantgerichte producten’, klinkt het.
Elektrisch
Ford plant 30 nieuwe modellen in China uit te brengen over de komende drie jaar. Een derde daarvan zal elektrisch zijn.
Ook de concurrenten hebben het moeilijk. General Motors liet eerder al weten dat zijn marktaandeel in China 15 procent daalde vorig jaar. Ook al de tweede daling op rij.