Chinese Tesla-uitdagers worden verpletterd door de vete tussen Peking en Washington

Li Auto, een Chinese producent van elektrische auto’s is op zoek naar 1,9 miljard dollar voor een beursgang in Hongkong. Andere Chinese automerken zoals Xpeng en Nio voeren dezelfde strategie aan. Dat lijkt voor de autobouwers voorlopig de veiligste zet om geen doelwit van zowel Peking als Washington te worden.

Waarom is dit belangrijk?

Amper een jaar geleden maakte Li Auto een beursgang op de New Yorkse aandelenmarkt. Toen haalde de Chinese autobouwer 1,1 miljard dollar op. Net zoals andere Chinese producenten van elektrische wagens, zoals Xpeng en Nio, zal Li Auto nu ook een beursgang in Hongkong maken. Dat beschouwt het bedrijf als de beste strategie om buiten schot van Peking en Washington te blijven.

Li Auto is geen kleine speler in China. Het bedrijf, met de hoofdzetel in Peking, verkocht sinds eind 2019 al 72.000 stuks van de Li One, een hybride SUV die rijdt op een combinatie van aardgas en elektriciteit. Die toepassing zou een aantrekkelijke optie zijn voor klanten die zich zorgen maken over een lokaal tekort aan elektrische laadstations.

Het bedrijf was ook bijzonder populair op de Amerikaanse aandelenmarkt. Nadat Li Auto vorig jaar vermeld werd op de Nasdaq, verviervoudigde de initiële aanbiedingsprijs van 11,5 naar 47,7 dollar binnen de vier maanden. Sindsdien werd de koers van het bedrijf bijzonder volatiel. Maandag sloot de prijs af rond de 33,68 dollar.

Om verdere koersschommelingen te vermijden, ziet de autobouwer zich nu genoodzaakt om een beursgang in Hongkong te verzorgen. Ook Xpeng, een andere Chinese producent van elektrische wagens, trok vorige maand naar de Hang Seng. Daarvoor haalde Xpeng 1,8 miljard dollar op. Nio, de eerste Chinese start-up voor elektrische auto’s die een Amerikaanse beursvermelding kon verzilveren, werkt ook aan een beursgang in Hongkong, weet de Japanse zakenkrant Nikkei Asia.

Als ratten in de val

Li Auto kiest, net zoals Xpeng en Nio, hoofdzakelijk voor een “dubbele beursgang” in Hongkong en New York om zo buiten schot van de eigen overheid en Washington te blijven.

Sinds de beursgang van voedselbezorger Didi op de New Yorkse aandelenmarkt catastrofaal afliep door een plotse regulering van de Chinese overheid, voert Peking de druk op bedrijven die bij buitenlandse beurzen genoteerd staan enkel op. Steeds meer tech- en onderwijsbedrijven werden het doelwit van een genadeloze ronde regulering, die een tijdelijke crash van de Hang Seng en de beurs van Shanghai veroorzaakte.

Washington en Peking kijken nu met argusogen naar de Chinese bedrijven die opereren op de New Yorkse beurs. Dat maakt de hoopvolle Tesla-uitdagers van China nerveus. Sommige stemmen binnen het Amerikaanse congres willen de Chinese bedrijven zelfs verwijderen van de Nasdaq. Ondertussen kondigde de Amerikaanse beurswaakhond (SEC) nieuwe regels aan voor Chinese bedrijven die hopen op een beursgang in de VS.

Volgens een wet die in 2020 werd aangenomen, kunnen Chinese bedrijven in 2023 uit de Amerikaanse beurs worden gegooid als de autoriteiten geen inzage krijgen tot de interne boekhouding van die ondernemingen. Peking maakte het toestaan van zo’n onderzoek eerder al illegaal in het kader van de nationale veiligheid, weet Nikkei Asia.

De enige manier om er dus voor te zorgen dat de bedrijven op korte termijn niet worden afgestraft door Peking en op lange termijn een kans hebben om een pak slaag van Washington te overleven, is door naar de beurs van Hongkong te trekken.

Amerikanen willen sneller van de Chinese bedrijven af

“Amerikaanse beleggers zijn miljarden dollars kwijtgeraakt met verliezen bij Didi. Elke fractie van goede wil tussen de CSRC (de Chinese beurswaakhond) en de SEC is als sneeuw voor de zon verdwenen (…) en de kans dat er ooit een overeenkomst komt over de toezicht op controle is bijna zo goed als nihil”, schreef Thomas Gatley, een analist bij Gavekal Dragonomoics, dinsdag in een nota.

“Het Amerikaanse congres lijkt er zelfs op gebrand om de Chinese bedrijven sneller uit de beurs te halen dan origineel gedacht”, besluit Gatley.

Li Auto wil zo snel mogelijk 100 miljoen aandelen aanbieden op de Hang Seng met een maximumprijs van 150 Hongkongse dollar, ofwel 16,25 euro. 90 procent van die schatkist zal voorbehouden zijn voor institutionele investeerders.

Als alles volgens plan verloopt, zullen de eerste aandelen verhandeld worden op 12 augustus. Maar als we iets hebben geleerd van de Hongkongse aandelenmarkt in de laatste weken, is dat bijna niets meer verloopt zoals gepland.

Lees ook: Het trieste einde van Jack Ma: Xi Jinping kopieert een pagina uit het Saoedische handboek

(tb)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.