De Chinese fabrikant van elektrische voertuigen Xpeng Motors lanceerde deze week de P5. Dit is Xpeng’s derde productiemodel en tweede sedan na de P7. De fonkelnieuwe sedan bevat ook geavanceerde zelfrijdende functies.
Met de P5 wordt nog een speler toegevoegd aan China’s steeds drukker wordende marktplaats van elektrische autofabrikanten.
Het Chinese bedrijf, een rivaal van de binnenlandse spelers Nio en Li Auto, meldde dat het zijn prijzen vrij zal geven op de Shanghai Auto Show op 19 april.
Goedkoper dan de P7
In een interview met CNBC meldde Xinzhou Wu, de vice-president die verantwoordelijk is voor autonoom rijden bij Xpeng, echter dat de P5 lager zal geprijsd zijn dan de P7.
‘Deze functies in deze prijsklasse… Dat zal heel overtuigend zijn voor onze klanten,’ zei hij.
De P7 gaat over de toonbank vanaf 229.900 yuan (29.403 euro) na subsidies. Ter vergelijking: Tesla’s Model 3 begint in China bij 249.900 yuan (31.846 euro).
Wu zei dat de P5 in het derde of vierde kwartaal van dit jaar in China op de markt komt.
Xpeng heeft zijn activiteiten ook uitgebreid naar Noorwegen, zijn eerste internationale markt. Wu zei dat het bedrijf zijn voetafdruk in Noord-Europa wil vergroten. Hij wist te melden dat de P5 daar uiteindelijk ook zou worden gelanceerd. Hij gaf echter geen tijdsindicatie voor wanneer dit zou kunnen gebeuren.
Light Detection and Ranging technologie
Xpeng heeft geprobeerd om de vooruitgang van zijn zelfrijdende functies te versnellen om zich te onderscheiden van zijn concurrenten.
De P5 is uitgerust met zogenaamde Lidar, of Light Detection and Ranging-technologie. Lidar-systemen zenden lasers uit die terugkaatsen en die afstanden kunnen meten. De terugkaatsende stralen worden verwerkt door een algoritme om een driedimensionale voorstelling van omringende objecten te maken – een essentiële technologie voor autonome voertuigen om hun omgeving te ‘vatten’.
Xpeng beweert dat Lidar ervoor zorgt dat de P5 voetgangers, fietsers en scooters opmerkt, evenals wegwerkzaamheden. Zelfs ’s nachts en bij weinig licht.
XPILOT
De Chinese autofabrikant bracht ook een nieuwe versie van XPILOT op de markt, zijn zogeheten advanced driver-assistance system (ADAS). Dit verwijst naar een systeem met een aantal autonome functies, maar waarbij nog steeds een bestuurder nodig is.
XPILOT 3.5 zal een bijgewerkte versie hebben van een functie genaamd Navigation Guided Pilot of NGP, waarmee gebruikers autonoom taken kunnen uitvoeren. Daaronder inhalen en het veranderen van rijbaan. Sommige van deze functies zullen voor het eerst ook op stadswegen werken. Voorheen was NGP alleen ontworpen voor snelwegen.
Xpeng’s XPILOT wil concurreren met Tesla’s eigen ADAS-systeem genaamd Autopilot, evenals met andere rivalen, zoals Nio met zijn Nio Pilot.