Op de Chinese muziekmarkt werden het voorbije jaar meer dan een miljoen nieuwe songs gelanceerd. Dit betekende een toename met meer dan 50 procent tegenover het jaar voordien. Dat blijkt uit een rapport van de Tencent Music Entertainment Group.
“Productiviteit weerspiegelt de vitaliteit van de muziekindustrie”, beklemtoonde de TME Group. “De productiviteit van de Chinese muzieksector liet vorig jaar op het gebied van schaalgrootte en bereik nieuwe records optekenen.”
Toenemende belangstelling
In totaal werden volgens het rapport op de Chinese markt vorig jaar meer dan 1,14 miljoen nieuwe songs gelanceerd. Dat betekende een groei van 53,1 procent tegenover het jaar voordien. “Bovendien trok de nieuw gelanceerde muziek ook meer aandacht van de gebruiker”, werd in het rapport benadrukt.
“Deze categorie bereikte het voorbije jaar 9,3 procent meer luisteraars dan het jaar voordien. Nieuwe producties hadden op de Chinese muziekmarkt een luisteraandeel van 24,3 procent. Het aantal nieuwe muzikanten steeg met 41,2 procent. Dit wijst erop dat onafhankelijke muzikanten steeds vaker zelf originele muziekwerken kunnen maken en distribueren.”
“Meer dan honderd muzikanten slaagden erin om het voorbije jaar minstens 500 miljoen streams te verzamelen. Hieruit blijkt de toenemende variabiliteit van de industrie, die aan een groter aantal muzikanten extra mogelijkheden heeft geboden. Dit draagt bij tot de vitaliteit van de ontwikkeling van de industrie op de lange termijn.”
“Bovendien is de diversiteit in genres het voorbije jaar sterk toegenomen”, benadrukte de TME Group nog. “In categorieën zoals rap, R&B, elektronische muziek, rock en volksmuziek is het aantal producties dat meer dan een miljoen streams heeft ontvangen met 4,5 procent gestegen tegenover het jaar voordien.”
Traditionele muziek
“Daarbij kon een opvallende groei worden opgemerkt in rap en elektronische muziek. Maar ook bij de Chinese traditionele culturele muziek liep het luistervolume met 26,2 procent op. Er was eveneens een groeiende populariteit van de wereldwijde popmuziek merkbaar.”
“Ook de wisselwerking met andere contentvormen leidde tot verbeteringen in de vitaliteit van de Chinese muziekindustrie”, stipten de onderzoekers nog aan. “Afgezien van films en strips, was er ook een crossover merkbaar naar zakelijke marketing. Er werden vorig jaar 206 commerciële songs rond merken geregistreerd. Deze content had een gemiddeld volume van meer dan 6,82 miljoen luisteraars.”
Het rapport wees er nog op dat de ontwikkeling van het internet de drempels voor de toegang tot de muziekindustrie heeft verlaagd. “Muzikanten hebben meer mogelijkheden om hun werk op te slaan en te verspreiden”, luidde het.
“Het aantal muzikanten dat op het Tencent Musician Platform een gemiddeld maandinkomen van meer dan 10.000 yuan (1.415 euro) verdiende, was acht keer groter dan het jaar voordien.”