‘Chinese Mini’ van 3.500 euro klopt Tesla in verkoopcijfers

De HongGuang Mini EV van de Chinese producent Wuling kost maar 3.500 euro. De schattige auto met een schappelijk prijskaartje klopt inmiddels al vijf maanden de verkoopcijfers van Tesla in China.

De HongGuan Mini EV van Wuling rolt sinds juli 2020 van de band in de Chinese provincie Guangxi. De leuke kleine auto is beschikbaar met twee verschillende batterijen; een van 9,2 kWh en een van 13,8 kWh. De auto kan uit zo’n batterij ongeveer 177 kilometer afstand persen per oplaadbeurt en topsnelheden van ongeveer 100 kilometer per uur halen. Prijskaartje: 27.285 yuan, ofwel net geen 3.500 euro.

De kleine elektrische wagen is misschien enkel uitgerust om korte afstanden af te leggen, toch zijn de Chinese kopers gek op de auto. In 2020 werden er maar liefst 119.250 stuks verkocht. Daarmee werd in dat jaar het de tweede best verkochte elektrische wagen op de Chinese markt ooit, vlak na de Model 3 van Tesla.

En dit jaar kan dat mogelijk nog veranderen. De HongGuang Mini EV domineert de Chinese markt in 2021. Er ging de laatste 2 maanden al 57.000 stuks langs de kassa. Daarmee staat Wuling ver in de leiding boven Tesla op vlak van verkoopcijfers, wiens Model 3 ‘nog maar’ 27.531 keer aangekocht werd.

Wuling kan de plannen van Tesla in China dus wel degelijk verstoren door een goedkoper model op de markt te brengen, hoewel de Mini EV zwaar onderdoet voor de Model 3 op vlak van prestatie.

Echt een bedreiging voor Tesla?

Hoewel de Mini EV beter verkoopt dat wagens van Tesla, vormt Wuling toch geen bedreiging voor de Amerikaanse producent. De prijzen en de eindgebruikers van de auto’s zijn helemaal niet vergelijkbaar, en daarom ook niet echt directe concurrenten van elkaar. Ter vergelijking, een Model 3 van Tesla kost zonder opties 249.900 yuan, ofwel zo’n 32.000 euro.

De opkomst van de Mini EV toont wel aan dat Chinese klanten bereid zijn om te kiezen voor een ‘minder kwalitatief’ model waarmee ze voor een lagere prijs toch met een duurzame wagen de weg op kunnen.

Wuling ging eind vorig jaar ook een partnership met General Motors aan om een duurdere, meer luxueuze elektrische wagen te produceren. Die zou wel in directie competitie staan met Tesla. Het is afwachten om te zien hoe dit model het zou doen op de Chinese markt voordat Tesla onttroond moet worden als de koning der elektrische auto’s van China.

Lees ook: Gloednieuwe Mercedes EQS gaat concurrentie aan met Tesla

(evb)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.