Chinese kunstveilingen nemen 36 procent wereldwijde verkopen voor hun rekening

In China hebben kunstveilingen vorig jaar voor een bedrag van 39,5 miljard yuan (6,2 miljard dollar) aan werken verkocht. Dat was 20 procent minder dan het jaar voordien, maar wel goed voor een marktaandeel van meer dan een derde op de wereldmarkt.

China nam vorig jaar 36 procent van de totale omzet van de wereldwijde kunstveilingen voor zijn rekening, zo blijkt uit een rapport van de China International Capital Corporation (CICC), de Central Academy of Fine Arts School of Arts Administration and Education en het Art Market Research Centre.

De onderzoekers zeggen dat het lagere totaalbedrag aan de uitbraak van de coronacrisis moet worden toegeschreven, maar wijzen er tevens op dat later op het jaar een snel herstel kon worden opgemerkt.

Records

De onderzoekers telden in China vorig jaar 98.000 kunstverkopen. De gemiddelde prijs van de verkochte werken bedroeg 400.000 yuan (62.795 dollar). Tevens werd vastgesteld dat 51 procent van de aangeboden werken werd verkocht. Dat zijn twee nieuwe Chinese records.

Chinese schilderkunst, kalligrafie, antiek en porselein domineerde nog steeds de veilingverkoop. Tegelijkertijd kon bij de verkoop van olieverfschilderijen en hedendaagse kunst een stijging met 3,3 procent tot 9,3 miljard yuan (1,4 miljard dollar), verdeeld over bijna 5.000 transacties, worden opgetekend.

“Dankzij de strenge controles op de verspreiding van het coronavirus op het Chinese vasteland, verliep het herstel van de lokale kunstmarkt zeer snel en bijzonder goed”, merken de onderzoekers Shana Wu Shuang, Dong Rui en Xu Wenhua op. “Kunstveilingen konden hierdoor sneller worden hervat dan in de rest van de wereld.”

De regio Peking – met inbegrip van de naburige markten Tianjin en Hebei – domineerde de verkopen. Het aandeel van het gebied in de nationale kunstverkoop liep daarbij op één jaar tijd van 44 procent naar 53 procent op.

Dat was in belangrijke mate te danken aan de snelle groei van de nieuwkomer Yongle Auction en de verhuizing van Huayi International van Guangzhou naar Peking, luidt het.

Beijing Poly

Yongle Action staat in de ranglijst met grootste veilinghuizen van China op de vijfde plaats met een omzet van  3,3 miljard yuan (518 miljoen dollar), onmiddellijk gevolgd door Huayi International met een omzet van 2,6 miljard yuan (408 miljoen dollar).

Beijing Poly bleef ook vorig jaar, ondanks een omzetdaling van 14,2 procent met 5,4 miljard yuan (847 miljoen dollar), het grootste veilinghuis van China, gevolgd door Sotheby’s Hong Kong, dat een inkrimping met 12,1 procent met 5,3 miljard yuan (832 miljoen dollar) moest melden.

Shana Wu wijst er wel  op dat in de statistieken bij gebrek aan voldoende data de verkopen in de Yangtze River Delta, met onder meer Shanghai, onvoldoende zijn vertegenwoordigd.

Uit de data bleek nog dat het aandeel van werken met een waarde van meer dan 5 miljoen yuan (784.941 dollar) op een jaar tijd van 48 procent naar 55 procent is toegenomen.

Bij de middencategorie (100.000 yuan tot 5 miljoen yuan) was er sprake van een terugval van 45,5 procent naar 40 procent. Het lagere marktsegment (onder 100.000 yuan) kromp van 6,5 procent tot 4,6 procent in.

Passie

Het onderzoek toonde nog dat 79 procent van de Chinese verzamelaars beweert uit passie kunst te kopen, terwijl 53 procent gewag maakt van investeringen. Tevens bleek dat 34 procent werken aan musea en organisaties heeft geschonken.

Veilingen waren de belangrijkste verkoopplatformen (69 procent), gevolgd door galerijen (62 procent) en kunstadviseurs (29 procent).

Verder bleek dat 95 procent van de verzamelaars Chinese werken in hun collectie hebben, terwijl 54 procent gewag maakt van werken uit Europa en de rest van Azië. Nog eens 31 procent zegt Amerikaanse werken in bezit te hebben.

Gemiddeld zouden de Chinese verzamelaars een werk zes jaar in bezit houden. Wereldwijd wordt een gemiddelde van zeven jaar opgetekend.

De onderzoekers verwachten dat de verkooptrend op de Chinese markt zich ook dit jaar zal hebben doorgezet. “Er is sprake van een gezonde ontwikkeling”, benadrukken ze.

“De houding ten opzichte van verzamelen is redelijker in vergelijking met vroeger. Er wordt professioneler met prijzen omgegaan. De kennis over kunst is toegenomen, terwijl er minder speculanten op de markt kunnen worden teruggevonden.”

(evb)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.