Chinese honger naar luxe stuwt Louis Vuitton en Dior

Na Burberry komt nu ook de Franse luxegigant LVMH, de moedergroep van Louis Vuitton, met forse groeicijfers naar buiten. Vooral de Aziatische luxeshoppers stuwen de verkoop, tot vreugde van LVMH-baas Bernard Arnault.

Mode & Lederwaren (“Mode & Maroquinerie”), de belangrijkste divisie van LVMH, behaalde in het eerste semester een omzet van 13,9 miljard euro. Het gaat om de afdeling die merken als Louis Vuitton, Christian Dior en Fendi overkoepelt.

  • Het verkoopcijfer ligt daarmee liefst 38 procent tegenover dezelfde periode in het precoronajaar 2019.
  • Tegenover het eerste semester van 2020, waarin de verkoop zware klappen kreeg door de coronalockdowns, gaat het om een stijging met 81 procent.
  • Wat Arnault vooral zal plezieren: de bedrijfswinst van de divisie komt uit op 5,66 miljard euro, een stijging met 74 procent tegenover twee jaar eerder. Dat komt neer op een indrukwekkende winstmarge van 41 procent. “Alleen in de luxegoederensector zijn luxemarges mogelijk”, is een bekende uitspraak van de schatrijke Fransman.
  • LVMH merkt op dat voor het grootste deel van de Louis Vuitton-producten er met een wachtlijst voor de bestellingen gewerkt moet worden.

China en VS in de lift

Onder de andere afdelingen, waar de winstgevendheid veel lager ligt, laten ook Wijn & Sterke drank en Uurwerken & Juwelen stijgende omzetcijfers zien, zij het beperkter dan de sterdivisie.

De hele groep LVMH komt uit op een halfjaaromzet van 28,7 miljard euro, of 11 procent meer dan twee jaar geleden, en een halfjaarlijkse bedrijfswinst van 7,6 miljard euro.

De omzet stijgt vooral in Azië (uitgezonderd Japan) onder aanvoering van China, en in de Verenigde Staten. In de eerste regio gaat het om een stijging met 30 procent tegenover twee jaar geleden.

In Japan, waar LVMH apart over rapporteert, en Europa (-16 procent) valt de omzet terug tegenover 2019. Een van de oorzaken is dat Europa geen Chinese toeristen kon ontvangen door de coronaregels, waardoor de Chinezen minder in Europa, en meer in eigen land hun luxewaren kochten.

Dezelfde regionale trends waren ook merkbaar bij Burberry.

Lees ook: Franse modemagnaat Bernard Arnault is even ’s werelds rijkste persoon

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.