Luxemerk Burberry heeft coronadip al helemaal verteerd

Het Britse modemerk Burberry, bekend van zijn ruitjesmotieven, is erin geslaagd terug te keren naar de verkoopcijfers van voor de coronapandemie. Met dank aan influencers als Kendall Jenner, die jongere klanten aantrekken.

Waarom is dit belangrijk?

De kwartaalcijfers van Burberry bevestigen het V-vormig herstel in de luxesector, vooral dankzij kooplustige consumenten in Amerika en Azië.

Volledig herstel. Burberry’s verkopen, zowel in de winkel als online, zijn in het tweede kwartaal van 2021 vrijwel verdubbeld tegenover een jaar eerder, tot 479 miljoen pond.

  • Die forse klim heeft natuurlijk te maken met de lage vergelijkingsbasis. In het tweede kwartaal van 2020 stortten de verkopen in door de eerste coronagolf.
  • Maar ook tegenover het tweede kwartaal van 2019 is er – weliswaar beperkte – groei te noteren: +1 procent. Dat betekent dus dat de omzet het niveau van voor de pandemie licht overschrijdt.
  • De verkopen aan de volle prijs – zonder kortingen dus – stegen over dezelfde periode zelfs met 26 procent. Dat duidt erop dat weer meer klanten bereid zijn de volle pot te betalen en Burberry minder met kortingsacties hoeft te zwaaien om de verkoop aan te zwengelen.
  • De maker van de iconische Britse trenchcoats zegt dat de digitale verkoop ruim verdubbeld is tegenover 2019, maar geeft verder geen opsplitsing tussen online en offline verkoop.

Maar grote geografische verschillen:

  • De opvallendste stijger is de Amerikaanse markt, die met 34 procent in de lift zat tegenover twee jaar geleden. De forse groei heeft volgens Burberry vooral te maken met een nieuw en jonger cliënteel, dat bovendien de volle prijs wil betalen. Wat wellicht meespeelt: Burberry heeft samenwerkingen lopen met twee sterren uit de invloedrijke Kardashian-familie, Kim Kardashian en Kendall Jenner.
  • De Aziatische markt, vooral China en Zuid-Korea, steeg met 7 procent tegenover het vergelijkbare kwartaal twee jaar geleden. Tegenover vorig jaar gaat het om een klim met 27 procent.
  • Europa laat een veel minder rooskleurig beeld zien. De Europese verkopen liggen nog steeds 38 procent lager dan twee jaar geleden. Dat is te wijten aan tijdelijke winkelsluitingen in continentaal Europa en ook aan de crash van het toerisme. In normale tijden zijn Aziatische en andere toeristen grote kopers van Burberry-artikelen in de Europese winkels.
Burberry trok vorige maand de aandacht in Londen met een reusachtige handtas op de Thames. – Isopix

Schoenen om coronablues te verjagen. Wat kopen de luxeklanten? Vooral de verkoop van schoenen zit bij Burberry in de lift, met meer dan een verdubbeling tegenover 2019. Ook de lederwaren en de jassen met de kenmerkende ruitjes noteerden een sterke groei.

Voor het hele jaar blijft Burberry, dat wel zijn CEO Marco Gobetti eind dit jaar ziet vertrekken naar sectorgenoot Ferragamo, zoals aangekondigd rekenen op “high single digit” omzetgroei, zeg maar een groei in de buurt van 7 à 9 procent.

Meer