Chinese fabrikanten zetten steeds meer hun zinnen op Mexico, om zo de productie van goederen dichter bij de Amerikaanse markt te brengen, terwijl ze gebruikmaken van goedkope arbeid en gunstige handelsovereenkomsten.
De handelsoorlog van 2018 tussen China en de Verenigde Staten, was een katalysator voor de uittocht van verschillende fabrikanten uit China. Amerikaanse tarieven op Chinese producten drukten de winsten van fabrikanten, waardoor velen zich gedwongen voelden om de productie naar het buitenland te verhuizen.
Naast de traditionele bestemmingen in Zuidoost-Azië, zoals Vietnam, zien steeds meer Chinese producenten een nieuw alternatief in Mexico, vanwege de lage arbeidskosten en de nabije toegang tot de Amerikaanse markt. Ook kunnen Chinese ondernemers via Mexico de opgelegde tarieven omzeilen en profiteren ze van de vrijhandelsovereenkomst USMCA. Bovendien hoeven ze geen douanerechten te betalen. Het gaat hierbij vaak om Mexicaanse bedrijven die in Chinese handen zijn.
Logistieke kosten liggen lager in Mexico
De lagere logistieke kosten naar Noord-Amerika maken van Mexico een aantrekkelijk land voor de productie van bulkgoed. “De verzendkosten zijn de afgelopen twee jaar de pan uitgerezen, waardoor onze winsten onder druk zijn komen te staan”, zegt Shi Yinjiao, CEO van het Chinese Sunon Furniture.
“Zodra onze nieuwe fabriek in Mexico operationeel is, zullen we in staat zijn om bestellingen in ongeveer 20 dagen te leveren met behulp van de bestaande lokale productiecapaciteit,” zegt Shi. Vóór de pandemie verliepen er twee maanden tussen de ontvangst en de levering van de bestellingen.
“Het grootste voordeel van Mexico is de nabijheid van de VS, waardoor de logistieke kosten lager zijn en het risico op verstoringen van de toeleveringsketen – als gevolg van de pandemie en de politieke spanningen tussen de VS en China – veel kleiner is”, zo vult He Xiaoqing van onderzoeksbureau Kearney aan.
Tempo flink opgevoerd
“Na de uitbraak van COVID-19 hebben Chinese bedrijven het tempo van de bouw van overzeese fabrieken flink opgevoerd”, zegt Wu Guangyu, vicepresident van het Mexicaanse Hofusan Industrial Park. Meer dan 20 Chinese bedrijven hebben sinds 2019 hun intrek genomen op dat terrein, waarvan een dozijn in de tweede helft van 2021, zei Wu.
Bijkomend voordeel is de ruime beschikbaarheid van ervaren en geschoolde arbeiders en de gemiddelde lagere loonkosten in Mexico. In de Mexicaanse auto-industrie hebben bijvoorbeeld duizenden Mexicanen al de nodige ervaring opgedaan, die nu langzaam hun weg vinden naar de Chinese fabrieken. Het land leidt jaarlijks meer dan 100.000 ingenieurs op, waarmee het per hoofd van de bevolking de VS ruim overstijgt.
(ddw)