China heeft het voorbije jaar 20,2 miljoen nieuwe personenwagens en minivans verkocht. Dat betekent een daling met 6 procent tegenover het jaar voordien. Daarmee moet de Chinese autosector voor het derde jaar op rij een terugval melden. Dat blijkt uit een rapport van de China Association of Automobile Manufacturers.
De sectororganisatie zegt dat de Chinese automarkt, die eerder al met een zwakke vraag moest afrekenen, het voorbije jaar ook de impact van de uitbraak van coronapandemie zwaar heeft gevoeld. De verkoop van commerciële voertuigen liep wel met 2,4 procent op tot 5,1 miljoen exemplaren.
Tarievenoorlog
Nog vooraleer de economie de impact van de uitbraak van het coronavirus voelde, stond de Chinese automarkt al onder aanzienlijke druk door de vrees voor een mogelijk banenverlies dat bij de consument was gegroeid door de vertragende nationale economie en de tarievenoorlog tussen hun land en de Verenigde Staten.
‘De tanende Chinese verkopen hebben ook een belangrijke invloed op de wereldwijde autofabrikanten,’ zeggen waarnemers. ‘Vele autobouwers kijken naar China om hun inkomsten te kunnen opdrijven om de dalende vraag in de Verenigde Staten, Europa en Japan te compenseren. China is immers de grootste automarkt van de wereld.’
‘De inkrimping van de Chinese verkopen vormt voor de wereldwijde autosector dan ook een belangrijke tegenvaller. De fabrikanten staan immers onder toenemende druk om naar duurzame mobiliteit over te schakelen. Dat vergt echter zware financiële inspanningen. Door de dalende verkopen wordt het moeilijker om daarvoor de vereiste bedragen samen te brengen.’
Virus
In China werd in februari vorig jaar beslist om fabrieken en showrooms te sluiten. Die maatregel moest helpen om de verspreiding van het coronavirus, dat op het einde van het jaar voordien in het zuidwesten van China voor het eerst was opgemerkt, te bestrijden. De autobouw was echter één van de eerste sectoren die een heropleving kende nadat de Chinese overheid de maand nadien al verklaarde de ziekte onder controle te hebben en de fabrieken opnieuw konden opstarten.
De jaarresultaten betekenden wel een verbetering tegenover de eerste elf maanden van het jaar. Toen moest tegenover dezelfde periode in het jaar voordien immers een omzetdaling met 7,6 procent worden gemeld. In december kon een groei met 7,2 procent worden gemeld.
De verkoop van hybride en elektrische wagens liep in China vorig jaar op tot 1,4 miljoen exemplaren. Dat was een stijging met 10,9 procent ten opzichte van het jaar voordien. De maand december liet zelfs een toename met 49,5 procent tot 248.000 eenheden optekenen.