China kroont zich opnieuw tot grootste scheepsbouwer ter wereld

China ontving vorig jaar 48,8 procent van alle scheepsorders ter wereld. – TopPhoto/AP Images

China is na een onderbreking van twee jaar opnieuw de grootste scheepsbouwer van de wereld geworden. Dat moet blijken uit een rapport van het Chinese ministerie van industrie. Gemeld werd dat de Chinese werven vorig jaar 48,8 procent van alle nieuwe bestellingen hebben ontvangen. Zuid-Korea stond met een wereldwijd marktaandeel van 41,4 procent op de tweede plaats. Japan eindigde met 7 procent van alle orders op een derde plek.

De twee jaren voordien had Zuid-Korea zich de wereldwijde marktleider in de scheepsbouw getoond.

Cruiseschepen

China leverde vorig jaar ook 43,1 procent van alle afgewerkte schepen af en zou ook 44,7 procent van de lopende orders in handen hebben gekregen.

Tot tien jaar geleden waren Zuid-Korea en Japan de belangrijkste scheepsbouwers van de wereld. Nadien nam China het marktleiderschap over, tot drie jaar geleden. Toen kon Zuid-Korea opnieuw het grootste aantal orders ter wereld melden. Dat blijkt volgens de cijfers van de Chinese autoriteiten nu echter slechts een tijdelijk fenomeen te zijn geweest.

Wu Minghua, een scheepvaartexpert uit Shanghai, merkt op dat de Chinese scheepsbouw de voorbije twee jaar een sterke ontwikkeling heeft gekend. Er werden daarbij volgens de expert een aantal belangrijke orders voor cruiseschepen en tankers voor vloeibaar gemaakt gas (lng) opgetekend.

Containers

In november vorig jaar presenteerde de scheepswerf Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding het eerste cruiseschip dat in China is gebouwd. ‘Schepen voor het vervoer van containers en bulk en olietankers blijven echter cruciaal in de strategie van de Chinese scheepsbouw,’ betoogt Wu Minghua.

In september vorig jaar leverde de scheepswerf Hudong-Zhonghua Shipbuilding het eerste containerschip met een capaciteit van 23.000 TEU op. Het schip werd in opdracht van de Franse rederij CMA CGM gebouwd. Het orderboek van de scheepswerf omvat nog acht andere containerschepen met een capaciteit van 23.000 TEU.

Net zoals de sector elders in de wereld, hebben ook de Chinese scheepsbouwers het voorbije jaar onder invloed van de coronacrisis echter hun activiteiten moeten terugschroeven.

Cìjfers van de China Association of the National Shipbuilding Industry (CANSI) tonen dat de output tijdens de eerste elf maanden van vorig jaar met 2,6 procent was teruggevallen tot 33,24 miljoen ton. Bij de orders was er sprake van een terugval met 8,7 procent tot 22,52 miljoen ton.

China herbergt vijf van de tien grootste scheepswerven ter wereld. Recent nog is China Shipbuilding Corporation op het eiland Changxing in Shanghai de bouw van een nieuwe scheepswerf gestart. In het project zou een bedrag van 2,8 miljard dollar worden geïnvesteerd.