Dit jaar zullen wereldwijd bestuurders van een elektrische auto hun voertuig 200 miljoen keer aan een oplaadpunt aankoppelen. Over vijf jaar zal er echter sprake zijn van 1,5 miljard sessies. Dat blijkt uit een studie van consultant Juniper Research. Opgemerkt wordt dat de sector het volgende halve decennium hiermee op een groei van 665 procent kan rekenen.
Dat opmerkelijke groeipercentage zal volgens de onderzoekers worden aangedreven door grotere stimulansen van de overheid voor de overstap naar elektrische mobiliteit, gekoppeld aan een grote beschikbaarheid van oplaadservices.
Thuisladen
“In Europa konden al diverse stimulansen worden geïdentificeerd om het bezit van elektrische voertuigen te versterken”, merkt Juniper Research op. “In Noord-Amerika zullen daarentegen gecoördineerde stimuleringspakketten moeten worden ingezet om de groei te stimuleren.”
“Om een sterke verdere uitbreiding van het netwerk oplaadpunten te garanderen, moeten de leveranciers van laadinfrastructuur met overheden en andere belanghebben samenwerken om een gecoördineerde uitrol van openbare laadinfrastructeur te plannen”, merken de onderzoekers op.
Daarbij wordt onder meer gedacht aan collaboraties met de de verkopers van brandstoffen. “Anders dreigt de massale elektrificatie van de mobiliteit tot stilstand te zullen komen”, luidt de waarschuwing.
In de studie wordt opgemerkt dat de populariteit van het thuisladen de volgende vijf jaar een lichte daling zal kennen. “Op dit moment vertegenwoordigt deze sector nog iets meer dan 80 procent van alle oplaadsessies”, benadrukt Juniper Research. “Over vijf jaar zal dat aandeel echter tot slechts 70 procent zijn teruggelopen.”
Groter bereik
Juniper Research merkt verder op dat het thuisladen van elektrische wagens voorlopig weliswaar zijn dominante positie zal behouden, maar voegt eraan toe dat de uitrol van openbare oplaadpunten het volgende halve decennium van groot belang zal zijn.
“De installatie van deze infrastructuur zal voor de sector cruciaal blijken”, voeren de onderzoekers aan. “Vele autobestuurders beschikken immers thuis niet over de mogelijkheid om hun wagen – bijvoorbeeld in de garage – op de laden.”
“Indien men ook hen in staat wil stellen om aan de revolutie van de elektrische mobiliteit deel te nemen, zal de toegankelijkheid tot openbare oplaadinfrastructuur cruciaal blijken.”
Daarnaast wijzen de onderzoekers op het belang van stations die zijn uitgerust om snelladen mogelijk te maken. “De elektrische voertuigen worden steeds krachtiger en krijgen een groter bereik, maar om van die meerwaarde optimaal gebruik te kunnen maken, moeten de chauffeurs op snelladers beroep kunnen doen.”
“Deze markt wordt de volgende jaren dan ook wellicht het decor van een zware concurrentieslag tussen de verschillende aanbieders.”
Juniper Research merkt daarbij op leveranciers aan te raden om samenwerkingen aan te gaan met belangrijke bestemmingen, zoals parkeergarages en retailers, om de uitrol van snelladers te plannen. Dit moet hun positie in de concurrentiestrijd versterken.
(lb)