Een nieuwe dag, een nieuw artikel over ChatGPT. Dat het AI-programma de gemoederen beroert is duidelijk en de mogelijkheden lijken eindeloos. Nu heeft het programma een eerste diploma op zak.
ChatGPT slaagt voor examen MBA

Waarom is dit belangrijk?
De opkomst van ChatGPT doet sommigen voor hun job vrezen. Er werd gewaarschuwd voor jobs van copywriters, journalisten en programmeurs. Nu slaagt ChatGPT op uitdagende examens in de economie en geneeskunde, wat lijkt aan te tonen dat er nog heel wat andere banen aan dat rijtje kunnen worden toegevoegd.In het nieuws: Kunstmatige Intelligentie robot ChatGPT slaagt voor het eindexamen Master of Business Administration (MBA). Ook de proeven voor geneeskunde lijkt het programma probleemloos op te lossen.
- “De robot haalde een score tussen B- en B (op het MBA-examen, red.)” zei professor Christian Terwiesch in een artikel van NBC News. Een score tussen de 80 en 85 procent.
- ChatGPT toonde zich volgens de professor uitzonderlijk bekwaam in het uitvoeren van taken van hooggeschoolde werknemers zoals analisten, managers en consultants.
- Ook bij specifieke case-studies bewees de bot bekwaam te zijn in het oplossen van toegepaste problemen. De uitleg van ChatGPT was volgens Terwiesch “excellent” en kon “verbazend goed zijn antwoord sturen in respons op menselijke hints”.
- ChatGPT is trouwens in staat om zonder plagiaat te werk te gaan. Het programma is slim genoeg om zelf te parafraseren.
De context
- ChatGPT wordt geprezen omdat de geformuleerde teksten nauwelijks te onderscheiden zijn van die van mensen.
- De onderwijssector zal hier in toenemende mate rekening mee moeten houden. Traditioneel huiswerk kan al bijna volledig door het programma worden gemaakt. Het is een uitdaging om lessenroosters te sturen in een richting waar AI en het menselijke aspect gecombineerd worden.
- Het programma zit nu nog in een testfase en kinderziektes komen nog voor. In de toekomst zal het alleen maar robuustere resultaten produceren.
- De professor zei dat het resultaat van de test “belangrijke implicaties heeft voor het onderwijs in business schools”.
(ns)