Het Britse bedrijf Hipgnosis, beheerder van muziekrechten, heeft een uitstekend jaar achter de rug. De onderneming kon immers een sterke omzetgroei melden, waarbij bovendien ook van overtuigende winstcijfers gewag kon worden gemaakt.
De positieve resultaten zijn mede in de hand gewerkt door een uitgelezen aankoopbeleid, waardoor de onderneming optimaal kon profiteren van de verschuivingen die door de uitbraak van de coronacrisis in de muziekmarkt werden teweeggebracht.
Catalogi
Hipgnosis realiseerde het voorbije boekjaar – dat eind maart werd afgesloten – een omzet van 138 miljoen dollar. Dat betekende een stijging met 66 procent tegenover het jaar voordien. De winst kon daarbij met 50 procent worden opgevoerd tot 107 miljoen dollar. De cijfers weerspiegelen volgens de onderneming de sterke toename van streaming tijdens de pandemie, terwijl de activiteit op het gebied van live muziek nagenoeg tot stilstand werd gebracht.
Hipgnosis besteedde vorig jaar in totaal een bedrag van 1 miljard dollar aan de aankoop van 84 nieuwe songcatalogi. De onderneming ontvangt royalty’s elke keer dat een compositie uit zijn catalogus – die inmiddels bijna 65.000 songs omvat – ergens in de wereld wordt gespeeld.
‘Hoewel we nooit een pandemie hadden gewenst, heeft deze gezondheidscrisis de consumptie van muziekstreaming sterk gestimuleerd’, erkende Merck Mercuriadis, oprichter en chief executive van Hipgnosis, de invloed van het virus Covid-19 op het succes van de onderneming.
‘De onderneming heeft daarbij een gerichte strategie heeft gevolgd, waarbij specifiek gezocht werd naar catalogi van succesvolle muzikanten en een bredere culturele uitstraling. Die elementen vormen op de streamingmarkt de basispijlers van een grote bijval.’
Mercuriadis noemde daarbij het voorbeeld van de catalogus van de band Journey. Die Amerikaanse groep bracht in het begin van de jaren tachtig de song ‘Don’t Stop Believin’ uit. Die compositie is buiten ‘Bohemian Rhapsody’ van Queen de enige song die op Spotify al meer dan één miljard keer is gespeeld.
Dergelijke successen hebben volgens Mercuriadis in belangrijke mate bijgedragen tot de groei van Hipgnosis. De catalogus van Journey alleen kan momenteel op 3,7 miljoen streams per week rekenen. Dat is 48 procent meer dan vier maanden geleden.
Evergreens
‘Hipgnosis richt zich steeds meer op klassieke evergreens’, aldus The Guardian. ‘Inmiddels bestaat 60 procent van de totale portfolio van het bedrijf uit songs die al minstens tien jaar geleden werden uitgebracht. Eind maart vorig jaar bedroeg dat aandeel slechts 32,5 procent.’
‘Ook populariteit vormt een sterke drijfveer. Popmuziek vertegenwoordigt 46 procent van de totale portfolio van Hipgnosis. Rock staat met een aandeel van 27 procent op de tweede plaats.’
‘Muziek is weliswaar niet compleet ongevoelig voor het coronavirus, maar heeft tijdens de pandemie bewezen over een buitengewone veerkracht te beschikken’, betoogde Mercuriadis. ‘Hits bewijzen hun aantrekkingskracht, zelfs in de meest uitdagende tijden, op miljoenen mensen. De inkomsten uit streaming lagen tijdens de tweede helft van het voorbije boekjaar 18,4 procent hoger dan tijdens de zes maanden voordien.’
De catalogus van Hipgnosis omvatte eind vorig boekjaar 64.555 songs uit 138 catalogi. De totale waarde van de portfolio wordt geraamd op 2,21 miljard dollar. De voorbije maanden verwierf het bedrijf onder meer de rechten – al dan niet gedeeltelijk – op het werk van onder meer Neil Young, Lindsey Buckingham, Chrissie Hynde, Shakira, Steve Winwood, Beyoncé, Barry Manilow en 50 Cent.
(lb)