Sluitingen van Valero-raffinaderijen bedreigen de energiezekerheid van Californië


Key takeaways

  • Valero maakte een aanzienlijke winstdaling bekend als gevolg van krappe marges in de raffinagesector.
  • De mogelijke sluiting van Valero’s Californische raffinaderijen zou de staat kunnen dwingen om aanzienlijk afhankelijker te worden van buitenlandse geraffineerde producten zoals benzine.
  • Het verlies van een kwart van de raffinagecapaciteit van de staat zou een grote afhankelijkheid van import noodzakelijk maken, wat de energiezekerheid van Californië kwetsbaarder zou maken.

Significante daling van de winst van Valero

Valero maakte onlangs een aanzienlijke winstdaling bekend als gevolg van krappe marges in de raffinagesector. Deze onthulling leidde tot vragen tijdens een earnings call over de financiële levensvatbaarheid van de Californische raffinaderijen. De CEO van Valero, Lane Riggs, gaf aan dat het bedrijf de kapitaalinvesteringen in de staat al heeft geminimaliseerd en erkende de toenemende regeldruk waarmee de industrie te maken heeft. Hij benadrukte dat alle opties worden overwogen voor de twee Californische raffinaderijen, die meer dan 14 procent van de benzineproductie van de staat voor hun rekening nemen.

Sluitingen van raffinaderijen

De mogelijke sluiting van deze raffinaderijen volgt op een andere grote sluiting van raffinaderijen in Californië. De huidige afhankelijkheid van geïmporteerde benzine heeft al 8 procent bereikt en deze trend zou kunnen versnellen met verdere sluitingen van raffinaderijen. Als gevolg daarvan zou Californië gedwongen kunnen worden om aanzienlijk afhankelijker te worden van buitenlandse geraffineerde producten zoals benzine, waardoor de huidige afhankelijkheid van de staat van het Midden-Oosten en Zuid-Amerika voor ruwe olie nog groter wordt.

Wetgevende reacties en zorgen

Er is snel gereageerd op de verklaring van Valero. Parlementslid Joe Patterson uitte zijn bezorgdheid over het feit dat het beleid van gouverneur Newsom, in het bijzonder recente wetgeving die uitgebreide regelgevende bevoegdheden geeft over raffinaderijen, zou kunnen bijdragen aan deze situatie. Hij wees op de recente sluiting van Phillips 66’s Los Angeles raffinaderij complex, die alleen al 8 procent van de raffinage capaciteit van de staat bevat, als een direct gevolg van deze nieuwe regelgeving.

Olieproductie en importtrends in Californië

De olieproductie van Californië is gestaag gedaald door het restrictieve boorbeleid. In 2008 produceerde de staat 249 miljoen vaten olie, waarmee aan 38 procent van de binnenlandse behoeften werd voldaan, terwijl de resterende 62 procent werd geïmporteerd. In 2023 was de productie echter gekelderd tot 124 miljoen vaten, waarmee slechts 23,4 procent van de vraag werd gedekt en 77 procent werd geïmporteerd. Het grootste deel van de olie die Californië importeert komt uit Irak, Saudi-Arabië, Ecuador en Colombia.

Het verlies van een kwart van de raffinagecapaciteit van de staat zou een grote afhankelijkheid van in het buitenland geraffineerde producten noodzakelijk maken, die aanzienlijk duurder zijn dan het verschepen van ruwe olie om in Californië geraffineerd te worden. Dit proces is zelfs duurder dan olie in eigen land produceren en raffineren. Import is ook gevoeliger voor prijsschommelingen als gevolg van volatiele omstandigheden op de wereldmarkt, wat een risico vormt voor de toekomst.

Invloed van strengere vereisten voor Low Carbon Fuel Standard

Als Californië in november strengere Low Carbon Fuel Standard-vereisten aanneemt, die hogere kosten voor raffinaderijen met zich mee kunnen brengen, kunnen er extra sluitingen plaatsvinden. Het programma verplicht raffinaderijen koolstofarme brandstoffen te produceren of credits te kopen. De nieuwe standaarden zullen naar verwachting de benzineprijzen met 47 cent per gallon en de dieselprijzen met 59 cent per gallon doen stijgen in 2025.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.