Aleksey Krapotkin, Managing Director van het Chinese automerk BYD in onze contreien, vertelde aan Business AM Radio dat het bedrijf niet in de markt werd gezet voor het geld.
Managing Director BYD Belux Aleksey Krapotkin: “onze missie is om aarde 1 graad af te koelen”

Waarom is dit belangrijk?
De elektrificatie van het wagenpark in Europa is volop aan de gang. Maar niet enkel Europese merken brengen elektrische voertuigen (EV’s) op de markt. Steeds meer Chinese bedrijven vinden de laatste jaren hun weg naar het continent.De essentie: Krapotkin deed een aantal opvallende uitspraken tegenover Business AM Radio.
- “Allereerst is het onze missie als BYD om de aarde minstens één graad af te koelen”, zei de CEO. “We zitten niet in de markt voor het geld. We zitten in de markt om ons milieu veiliger en beter te maken en de opwarming van de aarde te voorkomen.”
- Om dat doel te bereiken, verspreidt het bedrijf zich aan sneltempo doorheen de wereld, inclusief België. Sinds kort kunnen drie modellen van het merk zelfs bezichtigd worden op het autosalon in Brussel. Ondertussen is BYD de grootste wereldwijde concurrent geworden van EV-reus Tesla.
- Een van de sleutels tot het success van BYD, dat sinds 2010 elektrische auto’s produceert, is de verticale integratie die het toepast. Dat wil zeggen dat het verschillende stappen in de productieketen zelf beheerst, waaronder de ontginning van lithium en de fabricage van halfgeleiders en batterijen.
- “Dat betekent dat we geen problemen hebben met auto’s”, laat Krapotkin weten. Behalve batterijen en halfgeleiders, bouwt het ook zelf auto-onderdelen, zegt hij.
Accu’s die niet in brand vliegen – of toch wel?
Opvallend: De BYD-topman beweerde dat de batterijen van BYD veel veiliger zijn dan die van concurrenten en zo goed als nooit in brand kunnen vliegen.
- “BYD-batterijen zijn uitzonderlijk veilig. Zelfs bij de ergste ongelukken exploderen ze niet en vliegen ze niet in brand”, beweert Krapotkin.
- In 2022 ontstond in China echter discussie over de veiligheid van de wagens, nadat een aantal auto’s van BYD in brand vlogen. In april van datzelfde jaar werden bijna 10.000 auto’s van het merk teruggeroepen, nadat bleek dat de batterijen in brand kunnen vliegen. Toen ontstond in China ophef over de transparantie van het bedrijf.
- Dergelijke zaken hebben de opmars van het bedrijf echter niet tegengehouden. “BYD breidt momenteel uit over de hele wereld”, zei Krapotkin. Er zijn intussen ook in heel wat Europese landen dealerships van het merk opgedoken, waaronder in België, Nederland en Duitsland.
Beluister het volledige interview met Aleksey Krapotkin hieronder.