Burberry-moeder koopt zich in bij make-upmerk Kim Kardashian

De cosmeticagroep Coty, die onder andere de make-upmerken Burberry en Calvin Klein onder zich heeft, legt 200 miljoen dollar (178 miljoen euro) op tafel voor 20 procent van KKW. Dat is het make-upmerk van de realityster Kim Kardashian.

Dat zeggen bronnen aan de Britse zakenkrant Financial Times. Coty zou ook de optie hebben gekregen om later alle aandelen van KKW te kopen.

De deal waardeert het bedrijf van Kardashian op 1 miljard dollar. Dat is net iets minder dan de 1,2 miljard voor Kylie Cosmetics van haar halfzus Kylie Jenner, dat trouwens ook in handen is van Coty.

Slechte papieren

De demarche is een van de laatste pogingen van Coty om weer relevant te worden. De merken van het bedrijf spreken geen jongeren meer aan en de inkomsten slabakken al een tijd. Het voorbije kwartaal draaide de groep een omzet van 1,5 miljard dollar, 23 procent minder dan een jaar eerder, en de beurskoers daalde sinds begin dit jaar 62 procent.

Het bedrijf is ook al vijf keer van management veranderd sinds het in 2015 de cosmeticadivisie van Procter & Gamble overnam voor veel te veel geld. Het moest daar ondertussen al 1 miljard euro op afschrijven.

Social media

Door de Kardashians in huis te halen hoopt Coty het tij dus te keren. De strategie is dan ook om meer in te zetten op reclame via social media. Kim Kardashian heeft 177 miljoen volgers op Instagram, Kylie Jenner heeft er 182 miljoen. Coty zet daarmee na vele jaren de achtervolging in op nieuwe cosmeticamerken.

Ondertussen rijgen ook Kim Kardashian en haar man Kanye West de deals aan elkaar. Vrijdag sloot West nog een samenwerking met de winkelketen Gap om zijn kledij exclusief daar te verkopen en zijn creatieve visie te laten schijnen over het bedrijf, waarna de aandelen van Gap meteen een hoge vlucht namen. Kardashian kondigde begin deze maand dan weer aan dat ze podcasts gaat maken voor Spotify, waarop het Spotify-aandeel hetzelfde deed.

Meer