Britten nemen Russische staatszender RT onder de loep: “Persoonlijk propagandamiddel van Poetin”

De Britse overheid heeft haar mediaregulator gevraagd om de Russische staatsomroep RT (Russia Today) te onderzoeken. De omroep wordt er al langer van beschuldigd een Russische propagandazender te zijn. Mediawaakhond Ofcom moet nu onderzoeken of RT bewust misinformatie verspreidt.

De Britse minister van Cultuur, Nadine Dorries, maakt zich grote zorgen over de berichtgeving van RT. Dat blijkt althans uit een brief die ze schreef aan het hoofd van de mediaregulator Ofcom. Volgens de minister is de Russische nieuwszender erop uit om “schadelijke misinformatie te verspreiden”. Daarom vraagt ze aan Ofcom om zo snel mogelijk een transparant onderzoek naar de mediagroep te lanceren. Dat blijkt uit een brief die de Britse krant The Times kon inkijken.

“Persoonlijk propagandamiddel van Poetin”

De Labour-partij is alvast vragende partij om de licentie van RT per direct in te trekken. Volgens Labour-voorzitter Keir Starmer is de omroep een “persoonlijk propagandamiddel” van de Russische president Vladimir Poetin. Het Verenigd Koninkrijk zou zich volgens Starmer kwetsbaar maken door het verspreiden van valse informatie via RT onder zijn bevolking toe te laten.

Ook de Schotse eerste minister Nicola Sturgeon (SNP) liet weten dat – wat haar betreft – de mediaregulator het best een uitzendverbod heft op RT. Alex Salmond, Sturgeons voorganger als voorzitter van de Schotse Nationale Partij en als eerste minister van Schotland, heeft een eigen programma op de Britse versie van RT. Dat vindt Sturgeon naar eigen zeggen onthutsend.

Premier Boris Johnson sust de eisen van Starmer en Sturgeon. Hij zegt dat het lopende onderzoek van Ofcom in alle vrijheid moet kunnen gebeuren, volledig naar de normen van de regulator zelf, zonder politieke inmenging. Johnson wil het VK zo onderscheiden van Rusland zelf, waar volgens hem politieke inmenging schering en inslag zijn.

“We leven in een land dat sterk gelooft in de vrijheid van meningsuiting”, zegt de Britse premier. “Daarom geloof ik dat het belangrijk is dat we het aan Ofcom overlaten om te beslissen welke media we bannen, in plaats van aan politici. Dat laatste is namelijk hoe het er in Rusland aan toegaat.”

Ook buiten VK onder vuur

RT ligt niet alleen in het Verenigd Koninkrijk onder vuur. Ook in Duitsland is men argwanend tegenover de berichtgeving van de omroep. In september had de Duitse overheid samen met YouTube al eens het YouTube-kanaal van RT DE offline gehaald omwille van bedenkelijke berichtgeving over het coronavirus.

De “mediaoorlog” tussen Rusland en Duitsland escaleerde toen in februari de licentie van de Russische omroep werd ingetrokken. Volgens de Duitse mediaregulator had RT immers niet de nodige vergunningen om in de Duitse ether te kunnen uitzenden. Voor het Kremlin was daarmee de maat vol. De volgende dag kreeg de redactie van de Duitse omroep Deutsche Welle (DW) te horen dat hun bureau in Moskou de deuren moest sluiten, en dat alle vergunningen van de journalisten van DW zouden ingetrokken worden.

RT wordt gefinancierd door de Russische overheid en heeft uitzendingen in verschillende landen over de hele wereld. Daarom biedt de staatszender programma’s aan in het Engels, Duits, Frans, Spaans, Arabisch en Russisch. De omroep wil naar eigen zeggen het nieuws belichten vanuit een Russisch oogpunt, en zo een alternatieve stem zijn die tegen de stroom van de westerse media ingaat.

Volgens critici maakt de zender zich echter schuldig aan het verspreiden van misinformatie. En zou ze eenzijdige berichtgeving verspreiden die louter in het voordeel van het Kremlin werkt.

(evb)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20