De Britse spoorvrachtmaatschappij Freightliner gaat weer diesel- in plaats van elektrische locomotieven inzetten om goederen te transporteren. Dat doet de operator na een verdrievoudiging van de elektriciteitsprijzen.
Freightliner rijdt normaal met 23 elektrische locomotieven op het Britse spoor, zowat 10 procent van zijn vloot. “Wegens een ongeziene stijging van de elektriciteitsprijzen heeft Freightliner de moeilijke beslissing genomen om de elektrische vrachtdiensten tijdelijk te vervangen door dieseldiensten, om zo een rendabele optie te behouden voor het vervoer van vitale goederen doorheen het Verenigd Koninkrijk”, aldus een woordvoerder. Volgens Freightliner is de elektriciteitsprijs die Network Rail, de Britse publieke spoornetbeheerder, aanrekent tussen september en oktober verdrievoudigd.
De vrachtmaatschappij benadrukt dat het spoor nog altijd de koolstofarmste manier is om goederen te vervoeren, “zelfs met diesellocomotieven”. Volgens Freightliner ligt de CO2-uitstoot van het transport via het spoor met dieseltreinen nog steeds 76 procent lager dan bij vervoer via de weg.