Britse kustwacht legt P&O Ferries aan de ketting; niet veilig genoeg om uit te varen

Britse autoriteiten hebben een schip van rederij P&O Ferries aan de ketting gelegd. Gewezen werd op mogelijke veiligheidsproblemen. De Britse Maritime and Coastguard Agency (MCA), die de ferry European Causeway belette de haven van Larne in Noord-Ierland te verlaten, stipte daarbij aan dat de nieuwe bemanning onvoldoende vertrouwd bleek met de werking van het schip en blijkbaar ook onvoldoende training had genoten om een veilige reis te kunnen garanderen.

Daarnaast zouden er ook problemen met de documenten zijn geweest.

Ontslag

P&O Ferries, in handen van de groep DP World uit Dubai, heeft ophef gemaakt door achthonderd bemanningsleden van zijn schepen met een videoboodschap op staande voet te ontslaan en te vervangen door goedkopere ingehuurde arbeidskrachten.

De ingreep van het bedrijf, dat van de Britse overheid eerder noodhulp heeft gekregen om de impact van de coronacrisis te helpen opvangen, is in het Verenigd Koninkrijk op grote verontwaardiging onthaald. Onder meer de vakbonden eisten sancties.

Grant Shapps, Brits minister van Transport, beklemtoonde aan zijn diensten instructies te hebben gegeven om de volledige vloot van P&O Ferries te inspecteren vooraleer een toelating zou worden gegeven de schepen opnieuw te laten uitvaren.

“Daarbij is gebleken dat een schip niet aan de veiligheidsvoorwaarden heeft voldaan om weer in dienst genomen te worden,” stipte de minister aan. “Ik weiger de veiligheid van deze schepen in het gedrang te laten komen. P&O zal er niet in lukken om zijn vloot met onervaren bemanningsleden op zee te laten gaan.”

Minimumloon

De Britse kustwacht merkte daarbij op dat de European Causeway aan de ketting blijft tot de rederij alle problemen heeft opgelost. “Pas daarna zal een nieuwe inspectie volgen”, werd er aan toegevoegd. Eerder had de Britse kustwacht ook al in de haven van Hull een inspectie uitgevoerd op een schip van P&O Ferries om te controleren of de nieuwe bemanning wel in staat was een veilige vaart te garanderen.

Verscheidene Britse politici – waaronder ook premier Boris Johnson – eisen dat Peter Hebblethwaite, de chief executive van P&O Ferries, ontslag neemt voor zijn beslissing om achthonderd medewerkers te ontslaan.

Tevens werd snel een wetgeving beloofd die de onderneming zou verplichten het ontslag terug te draaien en een minimumloon voor zijn werknemers te respecteren. De nieuwe bemanningsleden waren tegen een uurloon van gemiddeld 5,5 pond aangeworven.

De Britse National Union of Rail, Maritime and Transport Workers (RMT) reageerde positief op de beslissing van de Britse regering, maar vroeg dat de autoriteiten de volledige vloot van P&O Ferries in beslag zou nemen.

Meer