Britse fintechspeler haalt 150 miljoen dollar op, maar wat weten we over Checkout.com?

Als gevolg van een nieuwe kapitaalronde is de Britse betalingsverwerker Checkout.com ruim 5,5 miljard dollar waard. Het bedrijf mag zich nu meten met andere veelbelovende fintech’ers, zoals het Zweedse Klarna en landgenoot Revolut. Een kort overzicht van de geschiedenis van Checkout.com.

Checkout.com zag het levenslicht in 2012. Het Londense bedrijf verkoopt een softwareplatform waarmee bedrijven eenvoudiger internetbetalingen kunnen verwerken. Bekende concurrenten zijn het Nederlandse Adyen en het getormenteerde Duitse Wirecard, dat vorige week plotseling constateerde dat er 1,9 miljard euro verdwenen was. Medestichter en CEO Markus Braun zag zich daarop genoodzaakt om te vertrekken.

Hoewel het bedrijf al een dikke 8 jaar bestaat, bleef Checkout.com lange tijd onder de radar. In 2019 organiseerde de betalingsverwerker voor het eerst een kapitaalronde, waarbij 230 miljoen dollar opgehaald werd. Sindsdien mag Checkout.com zich officieel een unicorn, oftewel een bedrijf dat meer dan één miljard dollar waard is, noemen.

Dubai

Nadien gaat het Checkout.com voor de wind, met een indrukwekkende groei. Het voorbije jaar groeide het aantal transacties met maar liefst 250 procent. In de beginjaren focuste de start-up zich op samenwerkingen met toonaangevende namen uit de financiële wereld, zoals betaalreuzen Visa en MasterCard. Tegenwoordig stelt Checkout.com 750 mensen tewerk, verspreid over 13 internationale kantoren.

Veel van die prestaties zijn te danken aan stichter en CEO Guillaume Pousaz. Hoewel de dertiger officieel in Dubai woont, is hij vaak te vinden in zijn Britse hoofdzetel. Hij verblijft minstens 50 dagen per jaar in het Edition Hotel, waar u voor 480 dollar per nacht een kamer kan versieren. ‘Ik woon het grootste deel van het jaar op hotel. Het is geen geweldig leven’, liet Pousaz daarover optekenen in het Amerikaanse tijdschrift Forbes.

Kinderen in bed stoppen

Voorts is er over Pousaz eigenlijk weinig geweten. Hij is een workaholic voor wie een werkweek van 80 uren geen uitzondering is. Openbare optredens vermijdt hij liever en over zijn persoonlijke rijkdom communiceert hij al zeker niet. Wel is het bekend dat hij twee kinderen van 6 en 12 jaar heeft. Naar verluidt stopt hij hen op zondagavond onder de wol in Dubai, waarna hij een vlucht naar Londen neemt. Daar blijft hij dan vier dagen, alvorens terug te vliegen naar Dubai.

Hoewel Pousaz grote plannen heeft met zijn bedrijf, lijkt hij weinig te geven om de succesvolle kapitaalrondes van de afgelopen jaren. ‘Het geld staat gewoon op de balans van het bedrijf. Het heeft niemand rijk gemaakt’, stelde hij afgelopen zomer in Forbes. Tegelijk maakte hij wel wereldkundig dat hij het bedrijf fors wil uitbreiden en meer personeelsleden wil aannemen. Checkout.com is één van de weinige bedrijven die door de coronacrisis, naar eigen zeggen, een flinke boost kreeg.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.