Britse autoproductie daalt tot het laagste niveau sinds 1956 als gevolg van het wereldwijde chiptekort

Het wereldwijde chiptekort blijft de autosector parten spelen. Het tekort is zodanig erg dat het aantal geproduceerde wagens in het Verenigd Koninkrijk afgelopen maand is gezakt naar het laagste niveau sinds 1956. Dat meldt CNBC.

Waarom is dit belangrijk?

Het wereldwijde chiptekort heeft een impact op tal van sectoren. De autosector is weliswaar één van de zwaarst getroffen sectoren. Verschillende autoproducenten hebben dit jaar hun productie al moeten stilleggen, of hebben recent aangekondigd minder te zullen produceren. In het Verenigd Koninkrijk heeft dat ertoe geleid dat er opvallend minder wagens zijn geproduceerd in de zomermaand juli.

De Britse autofabrikanten hebben in juli welgeteld 53.438 wagens geproduceerd, leren cijfers van de Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT). Dat is een daling van maar liefst 37,6 procent in vergelijking met juli 2020. We moeten al enkele decennia terugkeren in de tijd om tot hetzelfde productieniveau te komen. Het is namelijk sinds 1956 geleden dat het Verenigd Koninkrijk nog zo weinig wagens heeft geproduceerd.

Wereldwijde chiptekort

We moeten niet ver zoeken voor een verklaring voor die drastische daling. Door het wereldwijde chiptekort hebben onder meer autoproducenten het moeilijk om de productie op peil te houden. In ons land heeft bijvoorbeeld Volvo Gent recent beslist om de productie grotendeels stil te leggen. “Naast het chiptekort kampen de Britse autoproducent ook met gesloten fabrieken en afwezige werknemers die onder meer ziek zijn door het coronavirus”, aldus SMMT.

Tot nu toe zijn er dit jaar al 552.361 wagens geproduceerd in het Verenigd Koninkrijk. Dat zijn er 28,7 procent minder dan in 2019, voor de start van de coronapandemie in 2020. “Die cijfers leggen de extreem moeilijke omstandigheden bloot waarmee Britse autofabrikanten nog steeds te maken hebben”, zei Mike Hawes, hoofd van SMMT, in een reactie aan CNBC.

“Hoewel het effect van de pandemie zal afnemen naarmate de lockdownregels veranderen, lijkt het wereldwijde tekort aan halfgeleiders er niet op te wijzen dat de productieproblemen zullen afnemen”, aldus Hawes. In nieuwe voertuigen zijn tientallen microchips ingebouwd om alles te besturen, van de autoradio tot elektrische ramen.

Naarmate er meer elektrische wagens worden geproduceerd, zal de vraag naar chips blijven toenemen. Cijfers van SMMT tonen aan dat 26 procent van alle geproduceerde wagens in juli in het Verenigd Koninkrijk elektrisch of hybride waren. SMMT spreekt van een nieuw record.

Tekort zal niet snel verdwijnen

Het ziet er overigens naar uit dat het wereldwijde chiptekort nog een tijdje zal aanhouden. Experts van het onderzoeks- en adviesbureau Gartner verwachten dat het tekort nog blijft aanslepen tot ver in 2022. Voor geheugenchips kan het volgens Gartner zelfs nog langer gaan duren voordat de tekorten echt voorbij zijn, mogelijk pas in 2023 of 2024.

Ook de chipproducent Intel verwacht dat het tekort nog enkele jaren kan aanhouden. Doordat we meer thuis werken is er meer vraag naar halfgeleiders die de mondiale toeleveringsketens zwaar onder druk zet’, zei Pat Gelsinger, de CEO van Intel, in mei. Forrester, een adviesbureau dat de chipsector opvolgt, verwacht dat het tekort kan aanslepen tot 2023. Veel partijen zijn er met andere woorden van overtuigd dat het chiptekort nog niet snel zal verdwijnen.

(lb)

Lees ook:

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.