Britse autofabrieken bouwden in april nog 197 wagens

De autofabrieken in het Verenigd Koninkrijk hebben tijdens de maand april allemaal samen 197 wagens van de band laten rollen. Dat is het laagste cijfer sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog.

Dat blijkt uit een rapport van de Britse Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT). Tijdens de maand april vorig jaar haalde de Britse autoproductie nog een niveau van 70.971 exemplaren.

De cijfers tonen volgens de sectororganisatie duidelijk op welke manier de coronacrisis de autoproductie heeft geraakt.

Luxewagens

‘Door de lockdown van de coronacrisis moesten alle grote Britse fabrieken hun deuren sluiten,’ aldus de Britse krant The Guardian. ‘Slechts een beperkt aantal luxewagens en exclusieve sportauto’s kon worden geproduceerd. Enkele kleinere fabrieken hadden daarnaast de kans om de laatste hand te leggen aan een aantal exemplaren dat al grotendeels was afgewerkt.’

April betekende voor de Britse autobouw de tweede maand op rij met een historisch lage productie. In maart haalden de Britse autofabrieken in totaal nog 78.767 exemplaren afgeleverd. Ook dat was echter al een daling met meer dan 47.000 exemplaren tegenover dezelfde maand vorig jaar.

‘Jaguar Land Rover, Nissan en BMW behoorden tot de grote autofabrikanten die in maart hun fabrieken moesten stilleggen nadat de Britse regering de lockdown had aangekondigd,’ zegt The Guardian. ‘Het zou ook bijzonder moeilijk zijn geweest om de productie verder te zetten. Er dreigde immers ook een tekort aan onderdelen, terwijl de bescherming van de werknemers tegen besmettingsrisico’s bijzonder complex zou zijn geweest.’

Begin mei zijn de eerste grote Britse autofabrieken opnieuw geopend. Andere vestigingen zullen binnenkort eveneens van start kunnen gaan. Dat geldt ook voor de site van Nissan in Sunderland, de grootste autofabriek van het Verenigd Koninkrijk.

De krant wijst er echter op dat ook de heropstart mogelijk met een aantal knelpunten zal worden geconfronteerd. ‘Mogelijk zal bij de levering van onderdelen voor tekorten en haperingen moeten worden gevreesd,’ aldus The Guardian. ‘Maar ook zal eventueel rekening gehouden moeten worden met een lagere vraag.’

Herstel

De Britse autosector zegt hoopvol te zijn dat de vraag naar nieuwe wagens relatief snel zal terugkeren. Daarbij verwijzen ze naar China, waar het einde van de lockdown vele consumenten naar de showrooms stuurde.

‘De industrie wordt met een enorme uitdaging geconfronteerd,’ erkent Mike Hawes, gedelegeerd bestuurder van de Britse autofederatie. ‘De omzet van de sector is vorige maand tot nul herleid. Na een langdurige stilstand, komen de constructeurs in een onzekere wereld terecht. Het opvoeren van de productie zal een geleidelijk proces zijn.’

Hawes betoogt dat de industrie een samenwerking met de overheid zal nodig hebben om een sterk herstel te kunnen realiseren. ‘Dat moet ervoor zorgen dat nieuwe investeringen in de autosector, een fundamenteel sterke industrie, worden gestimuleerd,’ zegt Hawes. ‘Bovendien is het ook essentieel dat het tewerkstellingsniveau op peil gehouden kan blijven.’

Geraamd wordt dat de Britse autofabrieken dit jaar 870.000 wagens zullen bouwen. Dat is minder dan tijdens de financiële crisis elf jaar geleden, toen 999.460 exemplaren werden afgeleverd.

Men moet vervolgens al teruggaan tot het begin van de jaren tachtig vorige eeuw om nog een productieniveau van minder dan één miljoen exemplaren te kunnen registreren.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20