Brits rapport vraagt verbod op privéjets met fossiele brandstoffen

Vanaf midden volgend decennium moet Groot-Brittannië het gebruik van privéjets verbieden. Een dergelijke ingreep kan een bijzonder positief effect hebben op het leefmilieu. De beslissing zal bovendien de ontwikkeling van elektrische vliegtuigen aanmoedigen. Dat zegt een rapport van de denktank Common Wealth.

Het rapport wijst erop dat privéjets twee jaar geleden 128.000 vluchten uitvoerden tussen luchthavens in Groot-Brittannië en de rest van de Europese Unie. Dat vertegenwoordigde 6 procent van het totale Britse luchtverkeer. Daarnaast waren er nog eens 14.000 vluchten tussen Groot-Brittannië en bestemmingen buiten Europa.

Tienvoud

‘Deze activiteiten veroorzaken jaarlijks de productie ongeveer een miljoen ton koolstofdioxide,’ zegt Common Wealth. ‘Dat staat gelijk met de jaarlijkse uitstoot van ongeveer 450.000 gemiddelde personenwagens. Een privéjet genereert tussen Londen en New York evenveel emissies als een personenwagen die vierenhalf jaar onafgebroken rondrijdt.’

Common Wealth betoogt dat een passagier van een privéjet in Europa zeven keer meer emissies produceert dan een reiziger op een reguliere vlucht. In vergelijking met economy class is er zelfs sprake van een tienvoud. Indien de reiziger voor een hogesnelheidstrein zou kiezen, zou hij ongeveer honderdvijftig keer minder koolstofdioxide genereren.

Volgens ramingen vliegen trouwens ongeveer 40 procent van alle privéjets zonder passagiers. ‘Het gaat louter om verplaatsingen om eigenaars en klanten op een andere locatie een gemakkelijke en comfortabele toegang tot de luchtvaart te garanderen,’ zeggen de onderzoekers. ‘Maar ook wanneer de vliegtuigen toch passagiers meenemen, bevinden zich gemiddeld amper vijf reizigers aan boord.’

Elektrisch

Elektrische aandrijving is volgens Common Wealth een ideale technologie om de uitstoot van de privéjets aan te pakken. Vier op vijf verplaatsingen binnen Europa hebben betrekking op afstanden die ook kunnen worden overbrugd met kleine elektrische vliegtuigen die momenteel in commerciële ontwikkeling zijn.

Deze toestellen zouden midden volgend decennium op de markt zouden komen. De huidige evolutie gaat volgens critici echter niet snel genoeg.

Indien de ontwikkeling van elektrische vliegtuigen volgens het huidige tempo verder gaat, zou volgens hen tegen het midden van deze eeuw amper 15 procent van de emissies van de Britse luchtvaart kunnen worden vermeden.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.