Brillenoorlog leidt tot razzia bij moedergroep Pearle

Het Frans-Italiaanse brillenconcern EssilorLuxottica, bekend van Ray-Ban, heeft bij het Nederlandse GrandVision invallen laten uitvoeren om informatie over de bedrijfsvoering te bemachtigen.

Dat bevestigt GrandVision, het moederbedrijf van onder meer Pearle en GrandOptical, na berichtgeving van Het Financieele Dagblad.

EssilorLuxottica, eigenaar van brillenmerken als Oakley en Ray-Ban, wil GrandVision overnemen, maar heeft sinds kort een hoogoplopend conflict over die deal. Het bedrijf wil het fijne weten van de manier waarop zijn overnameprooi is omgesprongen met de coronacrisis, maar stelt dat GrandVision geen openheid van zaken geeft. De onderneming spande onlangs een rechtszaak aan tegen GrandVision om die informatie los te krijgen.

Back-ups

Mogelijk relevante informatie stond op servers van GrandVision. Van die gegevens is nu een back-up gemaakt die in handen is van een onafhankelijke derde partij. Hetzelfde gebeurde bij investeerder HAL, dat een meerderheidsbelang heeft in GrandVision en die aandelen aan EssilorLuxottica zal verkopen.

GrandVision en HAL zijn het pertinent oneens met de beschuldigingen van EssilorLuxottica. Ze stellen alle afspraken over de verkoop na te zijn gekomen.

Lees ook: Bedrijf achter Ray-Ban wil Pearle overnemen, maar krijgt tegenwind van Europa

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.