Markten:
Markten inladen...

DINSDAG 07 JUL

Business 24/7

Zoeken
scrollTop top

Bedrijf achter Ray-Ban wil Pearle overnemen, maar krijgt tegenwind van Europa

Logo Business AM
Business

05/06/2020 | Ruben Van Lent | 2 min leestijd

Oakley en Ray-Ban zijn merken van EssilorLuxottica. - Isopix

EssilorLuxottica, de producent van onder andere de zonnebrillen van Ray-Ban, aast al een tijd op de optiekketen Pearle en haar moederbedrijf Grandvision. Europa vreest echter dat de fusie het bedrijf te machtig maakt.

De Europese Commissie komt begin volgende week met een lijst aan bezwaren en beslist op 13 augustus of de overname kan doorgaan. Door nu al pijnpunten naar voren te halen, wil de Commissie de druk verhogen om aanpassingen te doen aan de deal. Dat schrijft het persbureau Reuters.

De Belgische en Nederlandse winkels van Pearle en Grandvision zijn momenteel nog in handen van de Nederlandse investeringsmaatschappij HAL, maar in juli vorig jaar besliste die haar meerderheidsbelang te verkopen aan EssilorLuxottica voor 7,2 miljard euro. De deal zou EssilorLuxottica 7.000 nieuwe winkels opleveren over de hele wereld.

Het bedrijf is al sinds 2004 eigenaar van de Amerikaanse tak van Pearle.

Concurrentie

Europa heeft schrik dat de concurrentie op de brillenmarkt daarmee in gevaar komt. De Commissie ontving klachten van Italiaanse en Britse brillenverkopers en gaat daar nu op in.

EssilorLuxottica is zelf een fusie van de twee grootste brillenbedrijven in de wereld. In 2017 beslisten de Franse lenzenproducent Essilor en het Italiaanse brillenbedrijf Luxottica de handen in elkaar te slaan.

De groep haalt nu een jaarlijkse omzet van 16 miljard euro. Buiten Ray-Ban is ze ook eigenaar van onder andere Oakley en Varilux. Het bedrijf heeft nog niet gereageerd.

Source: BusinessAM


Gelijkaardige artikels


Logo BusinessAM

Business AM | Zo gezegd

Watermark

‘Een politicus die in 2021 aan de macht komt, gaat naar een feestje dat afgelopen is. Er valt niets anders meer te doen dan de afwas.’

Denker Yuval Harari
Logo Business AM

Business AM | Zo gezegd

Yuval Harari

‘Een politicus die in 2021 aan de macht komt, gaat naar een feestje dat afgelopen is. Er valt niets anders meer te doen dan de afwas.’

Denker Yuval Harari
Quote Merkel

‘We moeten op Europese schaal handelen om goed en versterkt uit deze crisis te komen.’

Duits bondskanselier Angela Merkel
Zo gezegd: Gita Gopinath

‘De coronacrisis is veel groter dan de bankencrisis. Een schok als deze hebben we niet meegemaakt sinds de Grote Depressie. Misschien is dit wel de Grote Lockdown.’

Gita Gopinath, de hoofdeconome van het IMF

Quote van de dag Elon Musk

‘Ik denk dat de universiteit er in essentie is om plezier te maken en om te bewijzen dat je je huiswerk kan maken. Maar ze is er niet om te leren.’

Elon Musk
zo gezegd michel barnier

‘Er zijn veel ernstige verschillen tussen het VK en de EU over de toekomstige handelsrelatie. Een akkoord is mogelijk… al is het moeilijk.’

Michel Barnier, hoofdonderhandelaar brexit voor de EU
Logo Business AM

Business AM | Stocks