Bedrijf achter Ray-Ban wil Pearle overnemen, maar krijgt tegenwind van Europa

Oakley en Ray-Ban zijn merken van EssilorLuxottica. – Isopix

EssilorLuxottica, de producent van onder andere de zonnebrillen van Ray-Ban, aast al een tijd op de optiekketen Pearle en haar moederbedrijf Grandvision. Europa vreest echter dat de fusie het bedrijf te machtig maakt.

De Europese Commissie komt begin volgende week met een lijst aan bezwaren en beslist op 13 augustus of de overname kan doorgaan. Door nu al pijnpunten naar voren te halen, wil de Commissie de druk verhogen om aanpassingen te doen aan de deal. Dat schrijft het persbureau Reuters.

De Belgische en Nederlandse winkels van Pearle en Grandvision zijn momenteel nog in handen van de Nederlandse investeringsmaatschappij HAL, maar in juli vorig jaar besliste die haar meerderheidsbelang te verkopen aan EssilorLuxottica voor 7,2 miljard euro. De deal zou EssilorLuxottica 7.000 nieuwe winkels opleveren over de hele wereld.

Het bedrijf is al sinds 2004 eigenaar van de Amerikaanse tak van Pearle.

Concurrentie

Europa heeft schrik dat de concurrentie op de brillenmarkt daarmee in gevaar komt. De Commissie ontving klachten van Italiaanse en Britse brillenverkopers en gaat daar nu op in.

EssilorLuxottica is zelf een fusie van de twee grootste brillenbedrijven in de wereld. In 2017 beslisten de Franse lenzenproducent Essilor en het Italiaanse brillenbedrijf Luxottica de handen in elkaar te slaan.

De groep haalt nu een jaarlijkse omzet van 16 miljard euro. Buiten Ray-Ban is ze ook eigenaar van onder andere Oakley en Varilux. Het bedrijf heeft nog niet gereageerd.